Promuovere la regolazione emotiva
View/Open
Author
Rossi, Ilaria <1994>
Date
2024-06-03Data available
2024-06-06Abstract
Questa tesi tratta dello sviluppo emotivo, evidenziando l’importanza cruciale di un’educazione socio- emotiva all’interno del contesto nido, nel favorire il benessere psicologico e nel prevenire eventuali manifestazioni psicopatologiche. Viene definito che cosa è un’emozione, a cosa ci riferiamo con i termini competenza emotiva e intelligenza emotiva. Sono descritte alcune teorie che mirano a spiegare il nostro funzionamento emotivo e il nostro sviluppo emotivo. Successivamente sono esaminate le pratiche di socializzazione emotiva nei contesti famigliari e nel contesto educativo. In particolare, sono descritti i programmi di Social emotional Learning (SEL), diffusi soprattutto negli Stati Uniti. Sono inoltre descritti due percorsi di ricerca attuati in Italia che dimostrano l’efficacia di strategie educative nel favorire la competenza emotiva. Infine, si analizza l’evoluzione del servizio nido d’infanzia e le normative ad esso associate, definendo il ruolo dell’educatore e le competenze richieste. In conclusione, sono presentate attività e risorse utili per promuovere la competenza emotiva nel contesto del nido d’infanzia. This thesis deals with emotional development, highlighting the crucial importance of a socio-emotional education within the nursery context, in promoting psychological well-being and preventing any psychopathological manifestations. It is defined what an emotion is, what we refer to with the terms emotional competence and emotional intelligence. Some theories are described that aim to explain our emotional functioning and emotional development. Subsequently, the practices of emotional socialization in family contexts and in the educational context are examined. In particular, Social Emotional Learning (SEL) programs, which are especially widespread in the United States, are described. Two research paths implemented in Italy that demonstrate the effectiveness of educational strategies in fostering emotional competence are also described. Finally, the evolution of the nursery service and the regulations associated with it are analyzed, defining the role of the educator and the skills required. In conclusion, useful activities and resources are presented to promote emotional competence in the context of the nursery.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisCollections
- Laurea Triennale [2888]