Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Riconoscere e valorizzare la plusdotazione in età evolutiva

View/Open
tesi24896479.pdf (1.301Mb)
Author
Ferraro, Nicole <2000>
Date
2023-09-05
Data available
2023-09-14
Abstract
L’obiettivo di questo elaborato è quello di esaminare il concetto di plusdotazione focalizzandosi su come attualmente venga definita, identificata e sostenuta nei contesti educativi e scolastici. Sono inoltre considerate le difficoltà che possono associarsi alla condizione di plusdotoazione. In particolare, la prima parte della tesi si focalizza sui modelli teorici che hanno cercato di definire le componenti e le caratteristiche della plusdotazione, anche in relazione al costrutto dell’intelligenza. Successivamente, si analizzano in dettaglio le caratteristiche dei bambini plusdotati, il ruolo dell’insegnante come facilitatore dell’apprendimento e gli interventi didattici che possono essere implementati al fine di garantire il pieno sviluppo del potenziale dei soggetti gifted.
 
The aim of this manuscript is to examine the concept of giftedness, focusing on how it is currently defined, identified, and supported in educational and school contexts. The challenges associated with the condition of giftedness are also considered. In particular, the first part of the thesis focuses on theoretical models that have attempted to define the components and characteristics of giftedness, also in relation to the construct of intelligence. Subsequently, the characteristics of gifted children are analyzed in detail, along with the teacher's role as a facilitator of learning and the instructional interventions that can be implemented to ensure the full development of the potential of gifted individuals.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [2887]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/6220
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us