Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Silent book e intercultura: Un Percorso Didattico per la Scuola dell’Infanzia.

Thumbnail
View/Open
tesi34716836.pdf (1.106Mb)
Author
Figueroa Bravo, Ivan <1980>
Date
2025-10-28
Data available
2025-11-06
Abstract
This thesis stems from a teaching internship in a preschool characterized by strong cultural and linguistic diversity. The aim of the project Giving Voice to Learn How to Tell Our Stories was to provide children with opportunities for expression and narration, valuing diversity as a resource. The choice of picture books and wordless picture books, such as The Apple and the Butterfly, allowed all children to access the stories through images and to participate in different ways: through words, drawings, and gestures. The theoretical framework is based on Bruner’s contributions on narrative thinking, Vygotsky’s concepts of scaffolding and the zone of proximal development, the New Literacy Studies, and Cummins’ reflections on the role of the mother tongue, as well as on the distinction between BICS and CALP. The project was developed in three phases: shared reading, graphic-expressive re-elaboration, and the creation of a collective audiobook, which gave each child the opportunity to express their own voice in a collaborative and non-judgmental environment. The results confirm the value of picture books and wordless picture books as effective tools for fostering both linguistic development and relational well-being in preschool education.
 
La tesi nasce da un’esperienza di tirocinio in una scuola dell’infanzia caratterizzata da forte eterogeneità culturale e linguistica. L’obiettivo del progetto Dare voce per imparare a raccontarci è stato offrire ai bambini occasioni di espressione e narrazione, valorizzando la diversità come risorsa. La scelta di albi illustrati e silent book, come La mela e la farfalla, ha permesso a tutti di accedere alle storie attraverso le immagini e di partecipare con modalità diverse: parole, disegni, gesti. Il quadro teorico si fonda sui contributi di Bruner sul pensiero narrativo, di Vygotskij sullo scaffolding e sulla zona di sviluppo prossimale, sulle New Literacy Studies e sulle riflessioni di Cummins riguardo a lingua madre, BICS e CALP. Il percorso si è articolato in tre fasi: lettura condivisa, rielaborazione grafico-espressiva e creazione di un audiolibro collettivo, che ha dato voce a ciascun bambino in un clima non giudicante e di collaborazione. I risultati confermano la validità di albi illustrati e silent book in quanto strumenti in grado di contribuire allo sviluppo linguistico e il benessere relazionale nella scuola.
 
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collections
  • Laurea Magistrale [6583]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/13598
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts