Mostra i principali dati dell'item

dc.contributor.advisorArmani, Samantha <>
dc.contributor.advisorAntoniazzi, Anna <1969>
dc.contributor.authorFigueroa Bravo, Ivan <1980>
dc.date.accessioned2025-11-06T15:10:56Z
dc.date.available2025-11-06T15:10:56Z
dc.date.issued2025-10-28
dc.identifier.urihttps://unire.unige.it/handle/123456789/13598
dc.description.abstractThis thesis stems from a teaching internship in a preschool characterized by strong cultural and linguistic diversity. The aim of the project Giving Voice to Learn How to Tell Our Stories was to provide children with opportunities for expression and narration, valuing diversity as a resource. The choice of picture books and wordless picture books, such as The Apple and the Butterfly, allowed all children to access the stories through images and to participate in different ways: through words, drawings, and gestures. The theoretical framework is based on Bruner’s contributions on narrative thinking, Vygotsky’s concepts of scaffolding and the zone of proximal development, the New Literacy Studies, and Cummins’ reflections on the role of the mother tongue, as well as on the distinction between BICS and CALP. The project was developed in three phases: shared reading, graphic-expressive re-elaboration, and the creation of a collective audiobook, which gave each child the opportunity to express their own voice in a collaborative and non-judgmental environment. The results confirm the value of picture books and wordless picture books as effective tools for fostering both linguistic development and relational well-being in preschool education.it_IT
dc.description.abstractLa tesi nasce da un’esperienza di tirocinio in una scuola dell’infanzia caratterizzata da forte eterogeneità culturale e linguistica. L’obiettivo del progetto Dare voce per imparare a raccontarci è stato offrire ai bambini occasioni di espressione e narrazione, valorizzando la diversità come risorsa. La scelta di albi illustrati e silent book, come La mela e la farfalla, ha permesso a tutti di accedere alle storie attraverso le immagini e di partecipare con modalità diverse: parole, disegni, gesti. Il quadro teorico si fonda sui contributi di Bruner sul pensiero narrativo, di Vygotskij sullo scaffolding e sulla zona di sviluppo prossimale, sulle New Literacy Studies e sulle riflessioni di Cummins riguardo a lingua madre, BICS e CALP. Il percorso si è articolato in tre fasi: lettura condivisa, rielaborazione grafico-espressiva e creazione di un audiolibro collettivo, che ha dato voce a ciascun bambino in un clima non giudicante e di collaborazione. I risultati confermano la validità di albi illustrati e silent book in quanto strumenti in grado di contribuire allo sviluppo linguistico e il benessere relazionale nella scuola.en_UK
dc.language.isoit
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleSilent book e intercultura: Un Percorso Didattico per la Scuola dell’Infanzia.it_IT
dc.title.alternativeWordless book and interculture:An Educational Pathway for Early Childhood Educationen_UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.subject.miurM-PED/02 - STORIA DELLA PEDAGOGIA
dc.publisher.nameUniversità degli studi di Genova
dc.date.academicyear2024/2025
dc.description.corsolaurea9322 - SCIENZE DELLA FORMAZIONE PRIMARIA
dc.description.area5 - SCIENZE DELLA FORMAZIONE
dc.description.department100014 - DIPARTIMENTO DI SCIENZE DELLA FORMAZIONE


Files in questo item

Thumbnail

Questo item appare nelle seguenti collezioni

Mostra i principali dati dell'item