Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pianificazione e apprendimento nel Mondo degli Elli: una ricerca sperimentale in età evolutiva.

Thumbnail
View/Open
tesi34589836.pdf (1.823Mb)
Author
Porcu', Giorgia <2000>
Date
2025-10-07
Data available
2025-10-09
Abstract
La presente tesi esplora il ruolo della pianificazione nello sviluppo cognitivo e negli apprendimenti scolastici, considerandola come funzione esecutiva di ordine superiore che integra inibizione, memoria di lavoro e flessibilità cognitiva. Dopo un inquadramento teorico sul rapporto tra pianificazione e funzioni esecutive, viene approfondita la relazione con gli apprendimenti di base e complessi. La parte sperimentale indaga un campione di bambini della scuola primaria, valutando il legame tra funzioni esecutive di base, pianificazione e prestazioni scolastiche. I risultati mostrano associazioni specifiche tra diverse componenti esecutive e compiti di apprendimento.
 
This work investigates the role of planning in cognitive development and academic learning, considering it as a higher-order executive function integrating inhibition, working memory, and cognitive flexibility. After a theoretical overview of the relationship between planning and executive functions, the link with both basic and complex learning tasks is examined. The experimental section focuses on a sample of primary school children, assessing the association between core executive functions, planning, and academic performance. Results highlight specific associations between different executive components and learning tasks.
 
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collections
  • Laurea Magistrale [6190]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/13014
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us