Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Il valore educativo del paesaggio: una riflessione a partire dai libri di testo per la scuola primaria

View/Open
tesi30264626.pdf (1.022Mb)
Author
De Sole, Martina <2000>
Date
2024-10-15
Data available
2024-10-24
Abstract
L'argomento del paesaggio nella didattica della geografia per la scuola primaria riveste un'importanza cruciale per l'educazione dei bambini, poiché contribuisce a sviluppare una consapevolezza ambientale e una comprensione profonda del territorio. La ricerca svolta indaga il valore educativo del paesaggio, analizzando come esso venga trattato nei libri di testo destinati alla scuola primaria. Lo scopo del lavoro è duplice: da un lato, si intende esaminare la rappresentazione del paesaggio nei materiali didattici, valutandone l'efficacia e l'adeguatezza; dall'altro, si propone un percorso educativo innovativo che includa il paesaggio sonoro come elemento chiave nell'insegnamento della geografia. I risultati più rilevanti emersi dalla ricerca indicano che il paesaggio viene spesso trattato in modo superficiale nei libri di testo, con una carenza di approfondimenti sulle sue dimensioni multisensoriali, in particolare quella sonora. L'analisi ha rivelato la necessità di integrare approcci didattici più completi e interdisciplinari per favorire una comprensione olistica del paesaggio. In conclusione, il lavoro sottolinea l'importanza di educare al paesaggio in tutte le sue forme, visive e sonore, per arricchire l'insegnamento della geografia e promuovere un apprendimento esperienziale e contestualizzato. La proposta educativa presentata per la scuola primaria E. Riboli dimostra come sia possibile realizzare percorsi didattici innovativi che stimolino la curiosità e la partecipazione attiva degli studenti, offrendo un modello replicabile in altri contesti scolastici.
 
The incorporation of landscape as an educational theme in primary geography is vital for young children, facilitating the development of environmental awareness and a comprehensive grasp of the geographical area in question. The research investigates the educational value of landscape, analysing how it is treated in textbooks for primary school pupils. The study has two main objectives. Firstly, it examines the representation of landscape in teaching materials and assesses their effectiveness and appropriateness. Secondly, it proposes an innovative educational path that includes the soundscape as a key element in the teaching of geography. The most pertinent findings of the research demonstrate that landscape is frequently addressed in a cursory manner in textbooks, with a dearth of information pertaining to its multisensory dimensions, particularly sound. The analysis revealed the necessity for the integration of more comprehensive and interdisciplinary educational approaches in order to facilitate a holistic understanding of the landscape. In conclusion, the work emphasises the importance of educating on landscape in all its forms, visual and sound, to enrich the teaching of geography and promote experiential and contextualised learning. The didactic proposal presented for the primary school E. Riboli demonstrates how it is possible to create innovative teaching paths that stimulate students' curiosity and active participation, offering a replicable model for other school contexts.
 
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collections
  • Laurea Magistrale [5683]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/9753
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us