Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

DSA_e_Successo_accademico

View/Open
tesi28514618.pdf (1.139Mb)
Author
Danielli, Betelehem <2001>
Date
2024-06-03
Data available
2024-06-06
Abstract
La presente tesi nasce dalla lettura critica della letteratura esistente sul successo accademico nella popolazione degli studenti e studentesse con diagnosi di disturbi specifici di apprendimento (DSA). La popolazione universitaria con DSA è in notevole aumento negli atenei italiani presumibilmente grazie all’atteggiamento di tutela del diritto allo studio promosso e favorito dalla legge 170/2010. Le ricerche e la letteratura dimostrano come il successo accademico sia influenzato da diverse variabili, sia di tipo emotivo (intelligenza emotiva, autoefficacia e immagine di sé) che di tipo cognitivo (strategie di studio e stili cognitivi). In questa tesi sono analizzati le strategie, i servizi di supporto e gli adattamenti che possono contribuire al successo accademico di questi studenti e queste studentesse.
 
This thesis stems from a critical reading of the existing literature on academic success in the population of male and female students diagnosed with a specific learning disorder (SLD). The university population with SLD is significantly increasing in Italian universities thanks to the attitude of protection of the right to study promoted and favored by Law 170/2010. Research and literature demonstrate how academic success is influenced by various variables, both emotional (emotional intelligence, self-efficacy and self-image) and cognitive (study strategies and cognitive styles). This thesis analyzes the strategies, support services and adaptations that can contribute to the academic success of these male and female students.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [2870]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/8401
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us