DSA_e_Successo_accademico
View/ Open
Author
Danielli, Betelehem <2001>
Date
2024-06-03Data available
2024-06-06Abstract
La presente tesi nasce dalla lettura critica della letteratura esistente sul successo accademico nella popolazione degli studenti e studentesse con diagnosi di disturbi specifici di apprendimento (DSA). La popolazione universitaria con DSA è in notevole aumento negli atenei italiani presumibilmente grazie all’atteggiamento di tutela del diritto allo studio promosso e favorito dalla legge 170/2010. Le ricerche e la letteratura dimostrano come il successo accademico sia influenzato da diverse variabili, sia di tipo emotivo (intelligenza emotiva, autoefficacia e immagine di sé) che di tipo cognitivo (strategie di studio e stili cognitivi). In questa tesi sono analizzati le strategie, i servizi di supporto e gli adattamenti che possono contribuire al successo accademico di questi studenti e queste studentesse. This thesis stems from a critical reading of the existing literature on academic success in the population of male and female students diagnosed with a specific learning disorder (SLD). The university population with SLD is significantly increasing in Italian universities thanks to the attitude of protection of the right to study promoted and favored by Law 170/2010. Research and literature demonstrate how academic success is influenced by various variables, both emotional (emotional intelligence, self-efficacy and self-image) and cognitive (study strategies and cognitive styles). This thesis analyzes the strategies, support services and adaptations that can contribute to the academic success of these male and female students.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisCollections
- Laurea Triennale [2720]