Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Apprendimento cooperativo, teoria, applicazione e ricerca

View/Open
tesi28440615.pdf (1.662Mb)
Author
Pioppini, Andrea <1997>
Date
2024-06-03
Data available
2024-06-06
Abstract
L’obiettivo dell’elaborato è quello di presentare ed approfondire il tema dell’apprendimento cooperativo, definito come l’insieme di pratiche che sostengono l’apprendimento e la formazione degli studenti attraverso lo svolgimento di attività in classe di gruppo. La prima parte della trattazione svolge una funzione introduttiva e orientata a presentare al lettore i principi chiave delle metodologie d'insegnamento/apprendimento cooperative e gli autori che si sono dedicati allo studio di queste metodologie. Nella seconda parte, vengono definite e spiegate le pratiche cooperative formalizzate sulla base dei suddetti costrutti, da parte degli autori principali di queste metodologie (ad esempio, il modello Student Team Learning, elaborato da R. E. Slavin). Infine, nella terza parte, vengono proposte al lettore alcune ricerche sul tema, le quali saranno alla base delle conclusioni della trattazione in cui saranno discussi i possibili benefici e i limiti dell’utilizzo di questi modelli d’insegnamento/apprendimento.
 
The objective of the thesis is to present and explore the theme of cooperative learning, defined as the set of practices that support the learning and training of students through the carrying out of group classroom activities. The first part of the discussion has an introductory function and is aimed at introducing the reader to the key principles of cooperative teaching/learning methodologies and the authors who have dedicated themselves to the study of these methodologies. In the second part, the cooperative practices formalized on the basis of the aforementioned constructs are defined and explained by the main authors of these methodologies (for example, the Student Team Learning model, developed by R. E. Slavin). Finally, in the third part, some research on the topic is proposed to the reader, which will form the basis of the conclusions of the discussion in which the possible benefits and limits of the use of these teaching/learning models will be discussed.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [2888]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/8390
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us