Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Modelli di ottimizzazione per la definizione di schemi di cooperazione tra corrieri nella logistica dell’ultimo miglio

Thumbnail
View/Open
tesi28055570.pdf (7.249Mb)
Author
Montini, Andrea <1999>
Date
2024-03-27
Data available
2024-04-04
Abstract
La tesi si propone di esaminare e classificare la letteratura scientifica relativa alla last mile delivery, analizzandone le criticità e le soluzioni innovative e individuando alcune possibili opportunità di ricerca futura. Inoltre, il lavoro presenta modelli matematici di ottimizzazione che definiscono schemi di cooperazione tra corrieri in aree urbane caratterizzate dalla presenza di un centro storico, al fine di migliorare le attività di consegna in termini economici, di sostenibilità e di soddisfazione dei clienti. Tali modelli saranno applicati ad un caso di studio: verranno quindi riportati i risultati di tutte le simulazioni e successivamente questi saranno analizzati, qualitativamente e quantitativamente, confrontando lo scenario non cooperativo con quello collaborativo. L’innovatività della tesi deriva, da un punto di vista scientifico, dall’integrazione di uno schema tariffario alla strategia logistica collaborativa, mentre, in termini di implicazioni pratiche, dall’utilizzo di soluzioni green quali veicoli elettrici e freight cycles per consegnare merce in aree complesse come i centri storici.
 
The thesis aims to examine and classify the scientific literature related to last mile delivery, analyzing its criticalities and innovative solutions and identifying some possible future research opportunities. Additionally, the work presents mathematical optimization models that define cooperation schemes among couriers in urban areas characterized by the presence of a historic center, in order to improve delivery activities in terms of economics, sustainability, and customer satisfaction. These models will be applied to a case study: the results of all simulations will be reported and then analyzed, qualitatively and quantitatively, comparing the non-cooperative scenario with the collaborative one. The innovative aspect of the thesis lies, from a scientific point of view, in the integration of a pricing scheme into the collaborative logistic strategy, while, in terms of practical implications, in the use of green solutions such as electric vehicles and freight cycles to deliver goods in complex areas such as historic centers.
 
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collections
  • Laurea Magistrale [5671]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/8252
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us