Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La ritrattistica Vandickyana tra Anversa, Genova e Londra: analisi delle tipologie del costume maschile e femminile

View/Open
tesi35955901.pdf (22.58Mb)
allegato359559011.pdf (8.891Mb)
Author
Sbardella, Martina <2000>
Date
2025-12-09
Data available
2025-12-18
Abstract
La seguente tesi si pone l’obiettivo di analizzare la produzione ritrattistica di Antoon Van Dyck, focalizzandosi sulle opere realizzate nelle tre principali città in cui il pittore fiammingo ha esercitato la sua arte: Anversa, Genova e Londra. Lo studio si concentrerà soprattutto sull’analisi dell’abbigliamento femminile e maschile, veicolo attraverso il quale l’artista ha espresso potere, prestigio e l’identità psicologica dei suoi committenti. Infine, in appendice, si tenterà di creare un dizionario aggiornato della terminologia delle parti d’abbigliamento più utilizzate al tempo, fornendone una nuova interpretazione e classificazione. La moda non viene soltanto intesa come una serie di tendenze passeggere, ma come un linguaggio che riflette le trasformazioni sociali, politiche e culturali dell'epoca. I tessuti pregiati, i dettagli sartoriali, i colori e gli accessori, come, collane e gioielli, vengono analizzati nel loro rapporto con il potere e la ricchezza, ma anche come indicatori di valori morali e religiosi.
 
The following thesis aims to analyze the portraiture of Antoon Van Dyck,focusing on the works created in the three main cities where the Flemish painter practicedhis art: Antwerp, Genoa, and London. The study will focus primarily on the analysis of women's and men's clothing, a vehicle through which the artist expressed power, prestige, and the psychological identity of his patrons. Finally, in the appendix, an attempt will be made to create an updated dictionary of the terminology of the most commonly used items of clothing at the time, providing a new interpretation and classification. Fashion is not only understood asa series of passing trends, but as a language that reflects the social, political, and cultural transformations of the era. Fine fabrics, sartorial details, colors, and accessories, such as necklaces and jewelry, are analyzed in their relationship to power and wealth, but also as indicators of moral and religious values.
 
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collections
  • Laurea Magistrale [6674]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/14282
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts