Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Il ruolo dei comportamenti genitoriali sullo sviluppo del funzionamento borderline in un campione di adolescenti

Thumbnail
View/Open
tesi35511866.pdf (723.5Kb)
Author
Gallo, Elisa <2000>
Date
2025-11-13
Data available
2025-11-20
Abstract
Questo studio, che rientra in un più ampio progetto di ricerca dell’Università degli Studi di Genova, parte dalla corrente degli studi sull’attaccamento, sui comportamenti genitoriali (PB), ed esamina l'influenza dei PB nello sviluppo del funzionamento borderline (DBP) durante l'adolescenza. Quest'ultima è una fase di particolare vulnerabilità, nella quale i processi di costruzione identitaria si intrecciano con il bisogno di autonomia e con con la rinegoziazione dei legami familiari. In questo periodo, la qualità della relazione con i genitori assume una valenza decisiva: un contesto che offra contenimento, validazione e disponibilità affettiva aiuta l’adolescente a gestire le emozioni intense e a sviluppare un senso di sé coerente. Viceversa, l’assenza di tali risorse può favorire l’instabilità emotiva e relazionale, contribuendo alla strutturazione di modalità di funzionamento DBP. È emerso dagli studi che il DBP non è risultante da un unico fattore causante, ma è l’esito dell’interazione tra fattori temperamentali, relazionali e ambientali. Il presente studio empirico ha coinvolto un campione di 147 adolescenti tra i 13 e i 19 anni e i relativi genitori; ai partecipanti sono stati somministrate: il Borderline Feature Scale for Children –11 (BPFSC-11) per la valutazione dei tratti di personalità borderline negli adolescenti, l'Invalidating Childhood Environment Scale (ICES) per valutare l'influenza dell'invalidazione genitoriale, il Parentification Inventory (PI) per valutare l'influenza della genitorializzazione e il Parental Bonding (PBI) per misurare lo stile affettivo genitoriale percepito nel periodo adolescenziale. Approfondire la relazione tra comportamenti genitoriali e funzionamento borderline in adolescenza può contribuire a una migliore comprensione dei processi di sviluppo della personalità e fornire indicazioni utili per interventi di prevenzione.
 
This study, which is part of a broader research project carried out at the University of Genoa, stems from the field of attachment studies and parental behaviors (PB) and examines the influence of PB on the development of borderline functioning (BPD) during adolescence. This period represents a phase of particular vulnerability, in which the processes of identity construction intertwine with the need for autonomy and the renegotiation of family bonds. During this time, the quality of the relationship with parents plays a decisive role: a context that provides containment, validation, and emotional availability helps adolescents manage intense emotions and develop a coherent sense of self. Conversely, the absence of such resources may foster emotional and relational instability, contributing to the development of borderline functioning. Research has shown that BPD does not result from a single causal factor but is the outcome of the interaction among temperamental, relational, and environmental factors. The present empirical study involved a sample of 147 adolescents aged between 13 and 19 years and their parents. The following instruments were administered to participants: the Borderline Feature Scale for Children – 11 (BPFSC-11) to assess borderline personality traits in adolescents; the Invalidating Childhood Environment Scale (ICES) to evaluate the influence of parental invalidation; the Parentification Inventory (PI) to assess the influence of parentification; and the Parental Bonding Instrument (PBI) to measure the perceived parental affective style during adolescence. Exploring the relationship between parental behaviors and borderline functioning in adolescence can contribute to a better understanding of personality development processes and provide useful insights for preventive interventions.
 
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collections
  • Laurea Magistrale [6573]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/13757
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts