Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

L'IA nella scuola primaria e nella didattica inclusiva: opportunità e sfide.

View/Open
tesi33178837.pdf (5.561Mb)
Author
Fortis, Martina <1998>
Date
2025-07-07
Data available
2025-07-10
Abstract
L’intelligenza artificiale (IA) è sempre più presente nell’istruzione, spinta dal bisogno di innovare la didattica, rispondere ai bisogni degli studenti e personalizzare l’apprendimento. Nella scuola primaria, può rendere la didattica più inclusiva, interattiva ed efficace. Le applicazioni spaziano da sistemi adattivi, chatbot, learning analytics e strumenti compensativi, utili anche per alunni con DSA e BES. Tuttavia, l’introduzione dell’IA comporta sfide tecniche, etiche e pedagogiche, come la gestione dei dati e il rischio di riprodurre disuguaglianze. Il Piano Nazionale Scuola Digitale e le Linee guida per l’inclusione promuovono un uso consapevole delle tecnologie. Questo studio analizza le opinioni e preoccupazioni dei docenti, per individuare ostacoli e opportunità nell’adozione dell’IA, con l’obiettivo di promuoverne un uso etico, inclusivo e fondato su basi pedagogiche solide.
 
Artificial Intelligence (AI) is increasingly present in education, driven by the need to innovate teaching methods, address students' needs, and personalize learning. In primary school, it can make teaching more inclusive, interactive, and effective. Applications range from adaptive learning systems and chatbots to learning analytics and compensatory tools, which are also useful for students with Special Educational Needs and Disabilities (SEND). However, the introduction of AI also brings technical, ethical, and pedagogical challenges, such as data management and the risk of reinforcing existing inequalities. The National Digital School Plan and the Guidelines for Inclusion promote a conscious use of technology. This study analyzes teachers’ opinions and concerns to identify obstacles and opportunities in adopting AI, with the aim of promoting its ethical, inclusive, and pedagogically sound use.
 
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collections
  • Laurea Magistrale [6130]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/12248
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us