Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Il playful learning e il ruolo della Lego Foundation nel promuovere il gioco come strumento pedagogico in Danimarca

Thumbnail
View/Open
tesi32794820.pdf (736.3Kb)
Author
Sanguineti, Maria <2001>
Date
2025-06-04
Data available
2025-06-12
Abstract
Questa tesi approfondisce il ruolo del playful learning come approccio pedagogico fondato sull’apprendimento attraverso il gioco, con un focus specifico sul contesto educativo danese e sul contributo della LEGO Foundation. L’obiettivo è analizzare come il gioco, supportato da basi teoriche solide, possa essere un mezzo efficace per promuovere competenze cognitive, sociali ed emotive nei bambini. Attraverso un’analisi teorica iniziale, vengono esaminati i contributi di pedagogisti e psicologi che hanno riconosciuto il valore formativo del gioco nell’infanzia e nei processi educativi. Successivamente, lo studio si concentra sul sistema scolastico danese, evidenziando come il playful learning sia integrato nella didattica quotidiana, in linea con i principi di benessere, partecipazione e apprendimento attivo che caratterizzano la scuola in Danimarca. L’esperienza Erasmus+ presso l’University College South Denmark ha arricchito il lavoro con osservazioni dirette e riflessioni personali, offrendo uno sguardo concreto su pratiche educative che valorizzano il gioco come strumento di apprendimento. La tesi analizza poi il ruolo della LEGO Foundation, organizzazione no profit impegnata nella promozione del gioco come diritto e risorsa educativa e vengono presentate le principali iniziative avviate in Danimarca e a livello globale, evidenziandone l’impatto sul mondo dell’educazione. Infine, viene affrontato il tema del futuro del playful learning in relazione alle tecnologie digitali, mostrando come esse possano essere integrate in modo consapevole nei contesti educativi per sostenere un apprendimento ludico e significativo. La riflessione finale sottolinea il potenziale trasformativo del gioco nell’educazione e l’importanza di continuare a investire in approcci pedagogici innovativi.
 
This thesis explores the role of playful learning as a pedagogical approach based on learning through play, with a specific focus on the Danish educational context and the contribution of the LEGO Foundation. The aim is to analyse how play, supported by solid theoretical foundations, can be an effective means of promoting cognitive, social and emotional competences in children. Through an initial theoretical analysis, the contributions of pedagogues and psychologists who have recognised the formative value of play in childhood and in educational processes are examined. Subsequently, the study focuses on the Danish school system, highlighting how playful learning is integrated into everyday teaching, in line with the principles of well-being, participation and active learning that characterise schools in Denmark. The Erasmus+ experience at University College South Denmark enriched the work with direct observations and personal reflections, offering a concrete insight into educational practices that value play as a learning tool. The thesis then analyses the role of the LEGO Foundation, a non-profit organisation committed to promoting play as a right and an educational resource, and the main initiatives launched in Denmark and globally are presented, highlighting their impact on the world of education. Finally, the future of playful learning in relation to digital technologies is addressed, showing how they can be consciously integrated into educational contexts to support playful and meaningful learning. The final reflection emphasises the transformative potential of play in education and the importance of continuing to invest in innovative pedagogical approaches.
 
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collections
  • Laurea Magistrale [5787]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/12045
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us