Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategie di marketing e speculazione finanziaria attorno all'arte 
contemporanea: analisi di tre casi di studio (2007-2024)

Thumbnail
View/Open
tesi32335671.pdf (10.35Mb)
Author
Plakhtii, Polina <1998>
Date
2025-03-21
Data available
2025-03-27
Abstract
Nel corso della storia, il pensiero artistico ha attraversato momenti critici, richiedendo una revisione delle sue fondamenta. Oggi, il sistema dell’arte è in crisi, sospeso tra mercificazione e valore culturale. Il mercato è diventato uno strumento finanziario elitario, limitando l’accesso al pubblico e privilegiando il profitto rispetto all’espressione artistica. Le strategie di marketing influenzano le tendenze, trasformando artisti e istituzioni in brand, mentre l’opacità delle transazioni facilita l’ottimizzazione fiscale e la speculazione. Questa ricerca analizza l’impatto della commercializzazione dell’arte e le possibili soluzioni. Una proposta è l’uso della blockchain, in particolare degli NFT, per aumentare trasparenza e accessibilità. Tuttavia, le nuove tecnologie sollevano interrogativi: possono preservare il valore spirituale dell’arte o ne accelereranno la finanziarizzazione? L’obiettivo è esaminare le sfide del mercato contemporaneo e individuare strategie per restituire all’arte il suo ruolo culturale e sociale.
 
Throughout history, artistic thought has faced critical turning points, requiring a complete reassessment of its foundations. Today, the contemporary art system is in crisis, trapped between commercialization and cultural value. The art market has become an elite financial instrument, limiting public access and prioritizing economic gain over artistic expression. Marketing strategies shape artistic trends, turning artists and institutions into brands, while the opacity of transactions allows for tax optimization and speculation. This study explores how art’s commodification impacts its cultural role and investigates possible solutions. One potential approach is the integration of blockchain technology, particularly NFTs, to enhance transparency and accessibility. However, emerging technologies pose questions: can they preserve art’s spiritual significance, or will they accelerate its financialization? The research aims to highlight the challenges of the contemporary art market and propose mechanisms that could restore art’s role as a cultural and social asset.
 
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collections
  • Laurea Magistrale [5659]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/11468
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us