Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sanità e migrazione a Genova. Il progetto Insegna Salute e le implicazioni geografiche.

View/Open
tesi32326675.pdf (1.086Mb)
Author
Pittau, Luana <1991>
Date
2025-03-18
Data available
2025-03-20
Abstract
Questa tesi analizza il fenomeno migratorio a Genova, con particolare attenzione a Sampierdarena, e le difficoltà dei migranti nell'accesso ai servizi sanitari. Nonostante il Servizio Sanitario Nazionale garantisca assistenza universale, barriere linguistiche, scarsa informazione e difficoltà economiche limitano l'efficacia delle cure. L'indagine esamina le disuguaglianze territoriali, il rapporto medico-paziente immigrato e il ruolo delle politiche pubbliche. Un focus specifico è dedicato al progetto "Insegna Salute", volto a migliorare l'alfabetizzazione sanitaria e l'accesso ai servizi attraverso mediatori culturali e iniziative digitali. I risultati evidenziano la necessità di strategie integrate per ridurre le disuguaglianze e promuovere un sistema sanitario più equo e inclusivo. L'adozione di misure strutturali e di una maggiore collaborazione tra istituzioni, sanità e comunità migranti può garantire un accesso equo alla salute per tutti.
 
This thesis analyzes the migration phenomenon in Genoa, with particular focus on Sampierdarena, and the challenges migrants face in accessing healthcare services. Despite the National Health Service providing universal assistance, language barriers, lack of information, and economic difficulties limit the effectiveness of care. The study examines territorial inequalities, the doctor-patient relationship involving immigrants, and the role of public policies. A specific focus is dedicated to the "Insegna Salute" project, aimed at improving health literacy and service access through cultural mediators and digital initiatives. The findings highlight the need for integrated strategies to reduce inequalities and promote a fairer and more inclusive healthcare system. The adoption of structural measures and greater collaboration between institutions, healthcare providers, and migrant communities can ensure equitable access to healthcare for all.
 
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collections
  • Laurea Magistrale [5671]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/11378
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us