Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I rotismi epicicloidali nei cambi automatici

View/Open
tesi32195668.pdf (1.112Mb)
Author
Berutti Bergotto, Alberto <2001>
Date
2025-02-13
Data available
2025-02-27
Abstract
La tesi ha come oggetto lo studio dei rotismi epicicloidali nell’ambito delle trasmissioni automatiche, analizzandone le configurazioni, il funzionamento e l’evoluzione tecnologica nel settore automobilistico. L’analisi degli schemi cinematici permette di comprenderne il comportamento e di determinare il rapporto di trasmissione, parametro fondamentale per la progettazione dei sistemi di cambio automatico. Lo studio inizia con un approfondimento sulle architetture epicicloidali, illustrando il loro utilizzo nei cambi automatici e confrontando le configurazioni più diffuse: Simpson, Ravigneaux e Lepelletier. Attraverso le equazioni cinematiche vengono ricavati i rapporti di trasmissione e analizzate le soluzioni adottate dalle principali aziende del settore, come ZF e Daimler. La parte finale del lavoro è dedicata al confronto tra i cambi automatici tradizionali e le trasmissioni a doppia frizione (DCT), evidenziando le differenze progettuali e prestazionali.
 
The thesis focuses on the study of planetary gear systems in automatic transmissions, analyzing their configurations, operation, and technological evolution in the automotive sector. The analysis of kinematic diagrams allows for an understanding of their behavior and the determination of the transmission ratio, a fundamental parameter in the design of automatic transmission systems. The study begins with an in-depth examination of planetary architectures, illustrating their use in automatic transmissions and comparing the most common configurations: Simpson, Ravigneaux, and Lepelletier. Through kinematic equations, transmission ratios are derived, and the solutions adopted by major companies in the industry, such as ZF and Daimler, are analyzed. The final part of the work is dedicated to the comparison between traditional automatic transmissions and dual-clutch transmissions (DCT), highlighting the design and performance differences.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [2887]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/11267
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us