Show simple item record

dc.contributor.advisorPennazio, Valentina <1977>
dc.contributor.advisorArmani, Samantha <>
dc.contributor.authorFoscarin, Giulia <2000>
dc.date.accessioned2024-07-18T14:28:45Z
dc.date.available2024-07-18T14:28:45Z
dc.date.issued2024-07-11
dc.identifier.urihttps://unire.unige.it/handle/123456789/8809
dc.description.abstractThe aim of this paper is to investigate and explore the subject of multiple vulnerabilities and the challenges they entail, with a particular focus on individuals who simultaneously present deafness, and an autism spectrum disorder. The idea stemmed from my work experience at the primary school, which gave me the opportunity to interact and work with a child who presented both characteristics, combined with his status as a war refugee. The purpose of the research was to learn about these two very complex and multifaceted worlds, with the ultimate aim of finding the most appropriate teaching and educational methodologies to design an intervention suitable for and up to the standards of a child with such specificities. In the first chapter, an attempt is made to provide an overview of the world of deafness and deaf people; the topics of language acquisition, different educational models and sign languages are explored. In the second chapter, the thesis describes the main aspects and origins of studies on autism spectrum disorder, a definition faithful to the extreme variability present among children affected by it, as expressed in the DSM V. The third chapter aims to investigate and describe the main methods and the most effective tools to be adopted in the case of overlapping ASD and deafness. The fourth and fifth chapters of this paper present and describe the case of the above-mentioned child, a student who, in his specificity, fully represents the concept of multiple vulnerability. The fourth chapter describes the case from the point of view of the functional diagnosis and the aids used, while the fifth describes a didactic path carried out with the child, the main objective of which was to bring him closer to the Italian language, developing his reading-writing skills, but also his ability to analyse visual stimuli, with a view to improving his attentional and self-regulation skills.it_IT
dc.description.abstractIl presente elaborato si pone l’obiettivo di indagare e approfondire il tema delle vulnerabilità multiple e delle sfide che comportano, con particolare attenzione ai soggetti che presentano contemporaneamente sordità, e un disturbo dello spettro autistico. L’idea nasce dall’esperienza lavorativa svolta presso la scuola primaria, la quale mi ha dato l’opportunità di interagire e lavorare con un bambino che presentava entrambe le caratteristiche, unite alla sua condizione di profugo di guerra. Lo scopo della ricerca è stato quello di imparare a conoscere questi due mondi molto complessi, con il fine ultimo di trovare le metodologie didattiche e educative più consone per progettare un intervento adatto ad un bambino con tali specificità. Nel primo capitolo si cerca di offrire una panoramica sul mondo della sordità e delle persone sorde; sono state approfondite le tematiche, dell’acquisizione linguistica, dei diversi modelli educativi e delle lingue dei segni. Nel secondo capitolo, la tesi descrive gli aspetti principali e le origini degli studi sul disturbo dello spettro autistico, definizione fedele all’estrema variabilità presente tra i bambini affetti da esso, come espresso nel DSM V. Il terzo capitolo si pone l’obiettivo di indagare e descrivere le principali modalità e i più efficaci strumenti da adottare in caso di ASD e sordità sovrapposti. Il quarto e il quinto capitolo di questo elaborato presentano e descrivono il caso del bambino sopra citato, uno studente che, nella sua specificità, rappresenta a pieno il concetto di vulnerabilità multipla. Il quarto capitolo descrive il caso dal punto di vista della diagnosi funzionale e degli ausili utilizzati, mentre il quinto descrive un percorso didattico svolto con il bambino, il quale ha avuto il principale obiettivo di avvicinarlo alla lingua italiana, sviluppando le se capacità di letto-scrittura, ma anche di analisi dello stimolo visivo, in un’ottica di miglioramento delle abilità attentive e di autoregolazionen_UK
dc.language.isoit
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.titleAffrontare le sfide della sordità e dello spettro autistico: studio di un caso di vulnerabilità multipleit_IT
dc.title.alternativeAddressing the Challenges of Deafness and the Autism Spectrum: A Case Study of Multiple Vulnerabilitiesen_UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.subject.miurM-PED/03 - DIDATTICA E PEDAGOGIA SPECIALE
dc.publisher.nameUniversità degli studi di Genova
dc.date.academicyear2023/2024
dc.description.corsolaurea9322 - SCIENZE DELLA FORMAZIONE PRIMARIA
dc.description.area5 - SCIENZE DELLA FORMAZIONE
dc.description.department100014 - DIPARTIMENTO DI SCIENZE DELLA FORMAZIONE


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record