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dc.contributor.advisorScarsi, Roberta <1971>
dc.contributor.authorIannone, Gioele <1999>
dc.date.accessioned2023-12-21T15:19:12Z
dc.date.available2024-12-21
dc.date.issued2023-12-14
dc.identifier.urihttps://unire.unige.it/handle/123456789/7212
dc.description.abstractIn a time when the demand for energy is constantly increasing and the security of having it available in appropriate quantity is sometimes reduced due to certain events, take in consideration a resource that could represent a sustainable and balanced solution from an economic, social and economic point of view is fundamental. LNG, which stands for Liquefied Natural Gas, represent just that, a resource that can ensure global energy supply in a flexible manner and at a moderate cost. Natural gas transported by sea in liquid form, in fact, represents the main alternative to natural gas transported by pipeline, which, by requiring fixed transport infrastructures, has a decisive influence on the choice of the origin of supplies, as well as requiring investments of enormous value and characterized by partial irreversibility. In a world where resilience is the characteristic that needs to be developed in any economic and social environment to have a sustainable growth, the transport of liquefied natural gas by sea assumes a decisive importance, thus giving the entire world the opportunity to be supplied with a resource that no one can’t help it. The aim of this thesis is therefore to carry out analysis of the LNG transport market by sea, making inevitable reference to theoretical principles from point of view of both, supply and demand, and then to go deeply in what is the role and trend of this market in correspondence with certain events of global importance. The analysis of the impacts of the past Covid-19 pandemic on the subject market, as well as those due to the outbreak of the Russo-Ukrainian War, are two of the three themes on which this analysis focuses in order to understand the characteristics and potential of the LNG shipping market, to then provide different scenarios for the evolution of transportation supply and demand for the same commodity from an energy transition perspective, projecting the market in question into the future.it_IT
dc.description.abstractIn un periodo storico in cui la domanda di energia è in costante aumento e la sicurezza di averne a disposizione nella misura opportuna talvolta si riduce a causa di alcuni particolari eventi, prendere in considerazione una risorsa che possa rappresentare una soluzione sostenibile ed equilibrata dal punto di vista economico, sociale e ambientale risulta di fondamentale importanza. Il GNL, acronimo di Gas Naturale Liquefatto, rappresenta proprio questo, una risorsa in grado di assicurare l’approvvigionamento energetico globale in maniera flessibile e ad un costo moderato. In un mondo in cui la resilienza è la caratteristica che in qualsiasi ambiente economico e sociale bisogna sviluppare perché ci possa essere una crescita sana e sostenibile, il trasporto via mare di gas naturale liquefatto assume un’importanza determinante, dando dunque la possibilità al mondo intero di approvvigionarsi di una risorsa di cui nessuno può fare a meno. L’obiettivo della presente tesi è dunque quello di effettuare un’analisi del mercato del trasporto del gas naturale via mare in forma liquida, facendo inevitabile riferimento a dei principi di carattere teorico dal punto di vista sia della domanda che dell’offerta, per poi entrare nel merito di quello che è il ruolo e l’andamento di questo mercato in corrispondenza di alcuni eventi di rilevanza mondiale. L’analisi degli impatti della passata pandemia da Covid-19 sul mercato in questione, così come quelli dovuti allo scoppio della guerra russo-ucraina, sono due dei tre temi su cui l’analisi in questione si focalizza, al fine di permettere la comprensione delle caratteristiche e delle potenzialità del mercato del trasporto marittimo di GNL, per poi fornire al lettore degli scenari di evoluzione della domanda e dell’offerta di trasporto della stessa commodity in un’ottica di transizione energetica, proiettando nel futuro il mercato in questione.en_UK
dc.language.isoit
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.titleIl mercato del trasporto marittimo di GNL tra Covid-19, guerra russo-ucraina e transizione energeticait_IT
dc.title.alternativeLNG shipping market between Covid-19, Russian-Ukrainian war and energy transitionen_UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.subject.miurSECS-P/08 - ECONOMIA E GESTIONE DELLE IMPRESE
dc.publisher.nameUniversità degli studi di Genova
dc.date.academicyear2022/2023
dc.description.corsolaurea8708 - ECONOMIA E MANAGEMENT MARITTIMO E PORTUALE
dc.description.area28 - ECONOMIA
dc.description.department100012 - DIPARTIMENTO DI ECONOMIA


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