Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La paideia di Platone. Interpretazioni pedagogiche.

View/Open
tesi24151468.pdf (789.1Kb)
Author
Culotta, Carola <1984>
Date
2023-06-07
Data available
2023-06-15
Abstract
La Tesi prende in esame la categoria di paideia, considerata quale codice formativo e educativo della Grecia classica, nonché la cifra essenziale della sua identità culturale, in cui convergono la letteratura e la scienza, l’architettura e la scultura, la musica e il teatro. Il soggetto viene educato secondo norme e canoni precisi affinché consegua l’aretè, ossia la virtù necessaria per poter svolgere le attività politiche all’interno della polis. Il raggiungimento della perfezione muove il percorso della paideia. Questa perfezione va intesa come massima espressione di sé, verso la quale ogni uomo deve tendere. Con Platone, la paideia è legata alla formazione dell’anima individuale, ma pure risulta connessa con i ruoli politico-sociali che i singoli rivestono, in relazione alle qualità naturali posseduti. Guardando all’opera filosofica di Platone è possibile rintracciare un profondo interesse per gli aspetti pedagogici, attento agli elementi del pensiero, della libertà, della conoscenza. Platone, con la sua paideia, mette al centro l’uomo, ed è dall’uomo che la formazione l’educazione, e l’istruzione culturale devono partire. Attraverso il pensiero l’uomo può essere libero. Tramite il pensiero egli conosce se stesso e la realtà che lo circonda e in questo modo si forma.
 
This bachelor’s Thesis aims to examine the category of paideia, considered as self- formative and educational code of classical Greece, as well as the essential figure of its cultural identity, in which literature and science, architecture and sculpture, music and theater converge. The human being is educated according to rules and canons so that he achieves the aretè, the virtue necessary to be able to carry out political activities within the polis. The achievement of perfection moves the path of paideia. This perfection must be understood as the maximum expression of oneself, towards which each one must reach out. With Plato paideia concerns the self-formation of the individual soul, but it is also connected with the political-social roles that individuals play, in relation to the natural qualities they possess. Looking at Plato&#39;s philosophical work, it is possible to recognize a profound interest in the pedagogical aspects, attentive to the elements of thought, liberty and knowledge. The paideia of Plato puts human being at the centre, and it is from man that self- formation, education and cultural instruction must start. Through the thought, human being can be free. Through the thought, he knows himself and the reality that surrounds him and in this way he forms himself.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [2887]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/5555
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us