Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

" EDUCAZIONE ALLA SALUTE NELLA SCUOLA.IL CONTRIBUTO DELL'INFERMIERE NELLA PROMAZIONE DELLA SALUTE, DEL BENESSERE E DEL SONNO TRA I BAMBINI E LE LORO FAMIGLIE"

View/Open
tesi35695861.pdf (1.616Mb)
Author
Mathew, Fessy <1983>
Date
2025-11-25
Data available
2025-12-04
Abstract
CONTESTO Lo sviluppo di una società competitiva e inclusiva passa anche da una corretta educazione all’igiene del sonno, elemento fondamentale per l’apprendimento e la prevenzione della dispersione scolastica. L’Infermiere riveste un ruolo cruciale nella promozione della salute del sonno, favorendo nei bambini migliori risultati scolastici e benessere generale. Materiali e metodi La ricerca quantitativa, svolta a settembre 2025 presso la Scuola Elementare paritaria Don Nicolò Daste di Genova, ha coinvolto 105 genitori di bambini tra 6 e 10 anni. Tramite un questionario anonimo online, sono stati indagati i comportamenti legati al sonno e il livello di conoscenza dei genitori sull’argomento. Risultati Il 61,1% dei bambini dorme tra 8 e 10 ore a notte, mentre il 38,9% meno di 8. Il 63,5% ha difficoltà ad addormentarsi e il 52,1% si sveglia occasionalmente durante la notte. Più della metà (53,1%) utilizza dispositivi elettronici prima di dormire. Il 69,5% appare stanco e il 50,5% manifesta problemi di concentrazione. L’88,4% dei genitori non ha mai partecipato a incontri di educazione sanitaria e solo il 56,3% ritiene di avere conoscenze sufficienti sul sonno infantile. Conclusioni I dati mostrano che il sonno non riceve ancora la dovuta attenzione da parte dei genitori. Abitudini scorrette influiscono sul rendimento scolastico e sul benessere dei bambini. L’Infermiere emerge come figura chiave nella scuola per promuovere l’educazione sanitaria, il benessere psico-fisico e il supporto alla genitorialità, contribuendo alla prevenzione dei disturbi del sonno e della dispersione scolastica. Parole chiave: prevenzione; igiene del sonno; rendimento scolastico; benessere; famiglia; scuola; qualità della vita.
 
Summary The development of a competitive and inclusive society also depends on proper sleep hygiene education, which is essential for learning and preventing school dropout. Nurses play a crucial role in promoting healthy sleep, thus supporting children’s academic performance and overall well-being. Materials and Methods This quantitative study was conducted in September 2025 at the private elementary school Don Nicolò Daste in Genoa. A total of 105 parents of children aged 6 to 10 participated by completing an anonymous online questionnaire designed to investigate sleep habits and parents’ level of knowledge about sleep health. Results Among the children, 61.1% sleep between 8 and 10 hours per night, while 38.9% sleep less than 8 hours. Difficulties falling asleep were reported “sometimes” by 63.5% and “often” by 9.4%. Night awakenings occur occasionally in 52.1% of cases. Over half of the children (53.1%) frequently use electronic devices before bedtime. Fatigue affects 69.5% of the sample, and 50.5% show concentration difficulties. Most parents (88.4%) have never attended health education sessions led by nurses, and only 56.3% believe they have sufficient knowledge of the importance of children’s sleep. Conclusions Findings indicate that parents still underestimate the importance of adequate sleep. Improper sleep habits negatively affect children’s academic achievement and well-being. The nurse emerges as a key figure in the school setting, promoting health education, psychophysical well-being, and parental support, thereby helping to prevent sleep disorders and school dropout. Keywords: prevention; sleep hygiene; academic performance; well-being; family environment; school environment; quality of life.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [4018]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/13962
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts