Food porn: i disturbi del comportamento alimentare nella società contemporanea.
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Author
Cordeglio, Veronica <2001>
Date
2025-11-14Data available
2025-11-20Abstract
This thesis examines how food porn and foodie culture—with a focus on mukbang and culinary television—affect body image and eating disorders in contemporary society. Through a narrative review of the literature, complemented by a qualitative analysis of media cases (TV formats and mukbang creators), the study brings into dialogue theoretical frameworks on visual hunger, reward systems, emotion regulation, and culinary capital. Findings indicate ambivalent effects: among vulnerable individuals (high social comparison, rigid dieting, low self-esteem), exposure to food content can heighten craving, body dissatisfaction, and dysfunctional eating; conversely, in regulated and reflective contexts, the same media may promote food literacy, social connection, coping, and a form of vicarious satiety. Critical moderators include intensity, purpose, social framing, and timing of exposure. The thesis concludes that screens need not be demonized; rather, mindful design of use—trigger education, time management, community norms, and media literacy—can reduce risks and enhance protective uses. Questo elaborato esamina come il food porn e la foodie culture—con focus su mukbang e televisione culinaria—incidano su immagine corporea e DCA nella società contemporanea. Attraverso una revisione narrativa della letteratura, integrata da un’analisi qualitativa di casi mediatici (format TV e creator mukbang), il lavoro mette in dialogo cornici teoriche su visual hunger, sistemi di ricompensa, regolazione emotiva e capitale culinario. I risultati indicano effetti ambivalenti: nei soggetti vulnerabili (elevata comparazione sociale, dieta rigida, bassa autostima) l’esposizione a contenuti alimentari può aumentare craving, insoddisfazione corporea e comportamenti disfunzionali; in contesti regolati e riflessivi, gli stessi media possono favorire alfabetizzazione alimentare, socialità, coping e una forma di “sazietà vicaria”. Le variabili critiche sono intensità, finalità, cornici sociali e tempi di fruizione. La tesi conclude che non serve demonizzare gli schermi: occorre progettare pratiche di uso consapevoli (educazione ai trigger, gestione del tempo, norme di community e media literacy) per ridurre i rischi e valorizzare gli usi protettivi.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisCollections
- Laurea Triennale [3737]

