Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Giocare per crescere: il ruolo del gioco nello sviluppo dell'autoregolazione da 0 a 6 anni

View/Open
tesi35508939.pdf (644.1Kb)
Author
Varrasi, Vittoria <2003>
Date
2025-11-14
Data available
2025-11-20
Abstract
La presente tesi indaga la relazione tra il gioco e l'autoregolazione nel bambino da zero sa sei anni, nasce dal seguente interrogativo: "Il gioco influenza la capacità autoregolativa? Se sì, in che modo?". Grazie ad un percorso teorico e comparativo, l'elaborato esplora il valore del gioco come strumento educativo e formativo, capace di favorire lo sviluppo cognitivo, emotivo e sociale del bambino. Parallelamente, viene approfondito il concetto di autoregolazione nelle sue dimensioni emotive, cognitive e comportamentali. Vengono poi analizzati due programmi educativi internazionali: Tools of the Mind e PRSIST, che valorizzano il gioco come contesto per la costruzione delle competenze autoregolative. Viene ritenuto centrale anche il ruolo dell'adulto, che è chiamato a sostenere il bambino attraverso la co-regolazione, la partecipazione sensibile e la cura degli spazi e dei tempi di gioco. In conclusione emerge come il gioco sia una palestra naturale per l'autoregolazione, ma viene evidenziato anche un limite: i primi tre anni di vita risultano meno indagati. Questo apre a nuovi interrogativi sul modo in cui le prime esperienze ludiche contribuiscano alla formazione delle basi autoregolative nella prima infanzia.
 
This thesis investigates the relationship between play and self-regulation in children from birth to six years of age, starting from the following question: “Does play influence self-regulatory ability? If so, in what way?” Through a theoretical and comparative approach, the work explores the value of play as an educational and formative tool, capable of fostering children’s cognitive, emotional, and social development. At the same time, it examines the concept of self-regulation in its emotional, cognitive, and behavioral dimensions. The analysis also focuses on two international educational programs — Tools of the Mind and PRSIST — which highlight play as a context for the development of self-regulatory skills. Equally central is the role of the adult, who supports the child through co-regulation, sensitive participation, and the careful organization of play spaces and times. In conclusion, the study shows that play serves as a natural arena for the development of self-regulation, while also identifying a key limitation: the first three years of life remain largely unexplored. This gap raises new questions about how early play experiences contribute to the formation of self-regulatory foundations in early childhood.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [3737]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/13738
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts