Show simple item record

dc.contributor.advisorGhiara, Hilda <1970>
dc.contributor.authorDivizia, Roberto <2000>
dc.date.accessioned2025-11-06T15:13:05Z
dc.date.available2025-11-06T15:13:05Z
dc.date.issued2025-10-30
dc.identifier.urihttps://unire.unige.it/handle/123456789/13616
dc.description.abstractThis research aims to analyse and optimize maritime-port operations, with a particular focus on the San Giorgio Terminal in Genoa, a key facility for Ro-Ro trailer handling. The choice of this topic is motivated by the growing importance of digitalization and sustainability in the port sector, together with the need to address the challenges posed by increasing traffic volumes and the efficient management of yard space. In this context, the TULIP project serves as a key initiative, aimed at promoting a more efficient, intermodal, and digitalized logistics chain through the adoption of physical and digital solutions that strengthen the competitiveness and reliability of multimodal transport. Drawing on the theoretical framework, the study develops an optimization model specifically tailored to the terminal. The model is subsequently evaluated through the simulation of alternative operational scenarios, enabling a comparison of different allocation strategies and an assessment of their impact on the terminal’s overall performance. Results, analysed using Key Performance Indicators, indicate that a dynamic and flexible approach to yard management reduces travel distances, streamlines operational flows, and enhances the terminal’s overall efficiency. In line with the study’s objectives, these findings provide robust support for management, offering concrete guidance for daily operational decisions and informing long-term strategic planning, ultimately aiming to strengthen the terminal’s competitiveness, which is increasingly critical in today’s maritime environment.it_IT
dc.description.abstractL’elaborato di ricerca ha come obiettivo l’analisi e l’ottimizzazione delle operazioni marittimo-portuali con specifico riferimento al Terminal San Giorgio di Genova, specializzato nella movimentazione di trailer in ambito Ro-Ro. La scelta dell’argomento è motivata dalla rilevanza crescente della digitalizzazione e della sostenibilità nel settore portuale, oltre che dalla necessità di affrontare sfide legate all’aumento dei volumi di traffico e alla gestione efficiente degli spazi di piazzale. In questo contesto si inserisce il progetto TULIP, finalizzato a sviluppare una catena logistica più efficiente, intermodale e digitalizzata, attraverso l’implementazione di soluzioni fisiche e digitali volte a migliorare la competitività e l’affidabilità del trasporto multimodale. Sulla base del quadro teorico di riferimento, la ricerca propone un modello di ottimizzazione applicato al caso specifico. Successivamente, mediante la simulazione di scenari alternativi, è stato possibile confrontare diverse condizioni di allocazione e di quantificarne l’impatto sulle performance del terminal. Con un’attenta elaborazione e analisi tramite Key Performance Indicators, i risultati mostrano come una gestione dinamica e flessibile delle aree di piazzale contribuisca a ridurre le distanze percorse, a snellire i flussi operativi e ad accrescere l’efficienza complessiva del terminal. In linea con gli obiettivi dello studio, tali evidenze rappresentano un solido supporto al management, fornendo indicazioni concrete per le decisioni operative quotidiane e per orientare strategie di sviluppo a lungo termine, con l’obiettivo di rafforzare la competitività del terminal, cruciale nel contesto attuale.en_UK
dc.language.isoit
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccess
dc.titleGestione e ottimizzazione dei flussi logistici nei terminal Ro-Ro: un caso di studioit_IT
dc.title.alternativeManagement and optimization of cargo flows in Ro-Ro terminals: a case studyen_UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.subject.miurMAT/09 - RICERCA OPERATIVA
dc.publisher.nameUniversità degli studi di Genova
dc.date.academicyear2024/2025
dc.description.corsolaurea8708 - ECONOMIA E MANAGEMENT MARITTIMO E PORTUALE
dc.description.area28 - ECONOMIA
dc.description.department100012 - DIPARTIMENTO DI ECONOMIA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record