Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strumenti per la Technical Art History: IR e RX a confronto su casistiche caravaggesche

View/Open
tesi34773836.pdf (4.647Mb)
Author
Corso, Martina <2001>
Date
2025-10-16
Data available
2025-10-23
Abstract
Nel mio lavoro ho voluto esplorare il dialogo tra storia dell’arte e scienza, analizzando come le metodologie tecnico-diagnostiche possano arricchire lo studio e la comprensione dei manufatti artistici. Nel primo capitolo introduco la disciplina della Technical Art History, ripercorrendone origini e sviluppo, per chiarire il suo ruolo innovativo all’interno degli studi storico-artistici. Nel secondo capitolo mi concentro invece sull’analisi comparativa di due strumenti diagnostici, la radiografia e la riflettografia infrarossa, evidenziandone potenzialità e ambiti applicativi nell’indagine delle opere. Infine, nel terzo capitolo tratto dell'applicazione di questi metodi ad alcuni noti lavori di Caravaggio, mostrando come l’integrazione tra approccio storico e tecnico permetta di individuare pentimenti, modifiche compositive e scelte esecutive, offrendo così nuove prospettive sulla prassi creativa dell’artista.
 
In my work, I aimed to explore the dialogue between art history and science, analyzing how technical - diagnostic methodologies can enrich the study and understanding of artworks. In the first chapter, I introduce the discipline of Technical Art History, tracing its origins and development to clarify its innovative role within art historical studies. In the second chapter, I focus on a comparative analysis of two diagnostic tools, radiography and infrared reflectography, highlighting their potential and areas of application in the investigation of artworks. Finally, in the third chapter, I discuss the application of these methods to several well - known works by Caravaggio, demonstrating how the integration of historical and technical approaches allows us to identify pentimenti, compositional modifications, and executive decisions, thus offering new perspectives on the artist's creative practice.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [3625]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/13305
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts