Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oltre le parole: la pet therapy come risorsa per l'inclusione.

View/Open
tesi34561840.pdf (503.1Kb)
Author
Surace, Arianna <2002>
Date
2025-10-09
Data available
2025-10-16
Abstract
Il presente elaborato approfondisce il tema della pet therapy come strumento educativo innovativo a sostegno dell’inclusione scolastica dei bambini con Bisogni Educativi Speciali (BES). Dopo averne delineato origini, principi e tipologie di intervento, viene analizzato il ruolo dell’animale come mediatore capace di favorire processi di apprendimento, crescita emotiva e integrazione sociale. Particolare attenzione è dedicata ai benefici che la pet therapy può apportare sul piano motivazionale, relazionale e comunicativo, con riferimento a situazioni di difficoltà quali autismo, ADHD e disturbi del linguaggio. L’elaborato presenta inoltre esempi di progetti realizzati che evidenziano l’efficacia di tale pratica, per poi soffermarsi sui limiti, sulle possibili controindicazioni e sulle prospettive future di applicazione in ambito scolastico. L’obiettivo è mettere in luce come la relazione educativa mediata dall’animale possa rappresentare una risorsa preziosa per la costruzione di contesti inclusivi e orientati al benessere globale dello studente.
 
This thesis examines the topic of pet therapy as an innovative educational tool to support the school inclusion of children with Special Educational Needs (SEN). After outlining its origins, principles, and types of intervention, it analyzes the role of the animal as a mediator capable of fostering learning processes, emotional growth, and social integration. Particular attention is given to the benefits that pet therapy can provide on a motivational, relational, and communicative level, with reference to difficulties such as autism, ADHD, and language disorders. The thesis also presents examples of projects that highlight the effectiveness of this practice, before addressing its limitations, possible contraindications, and future perspectives of application in the school context. The ultimate goal is to emphasize how the educational relationship mediated by the animal can represent a valuable resource for building inclusive environments oriented towards the overall well-being of the student.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [3493]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/13107
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us