Show simple item record

dc.contributor.advisorArmani, Samantha <>
dc.contributor.advisorSpulber, Diana <1974>
dc.contributor.authorGarbarino, Adele <2000>
dc.date.accessioned2025-10-16T14:18:47Z
dc.date.available2025-10-16T14:18:47Z
dc.date.issued2025-10-10
dc.identifier.urihttps://unire.unige.it/handle/123456789/13095
dc.description.abstractThe great cultural heterogeneity that characterizes contemporary society is also reflected in the Italian educational system, making it a context increasingly rich in diversity. In this scenario, teachers’ intercultural competences play a central role today, as they are essential for making school a meeting place, promoting the creation of inclusive environments and ensuring equal opportunities for all students. This study aims to understand the teachers’ point of view at a Comprehensive Institute in the East of Liguria regarding the intercultural competences considered fundamental for primary school teachers today, as well as the contribution of training in this regard. The thesis initially analyzes the theoretical concepts of culture, interculture and intercultural education, before focusing on intercultural competences and the main models proposed in the literature. Starting from these models, hypotheses are formulated, which are subsequently compared with teachers’ opinions in order to identify similarities, differences and possible areas for further studies. The qualitative study is conducted through interviews with two primary school teachers at the Comprehensive Institute under examination, both holding roles as "Funzioni Strumentali". The interviews reveal that the participants consider competences such as kowledge of the leanguage, openness, welcoming attitudes and planning as essential, along with other abilities described in detail, but without a specific designation. Furthermore, particular importance is given to continuous in-service training, considered necessary to consolidate these competences. In addition, the results provide not only a detailed overview of the intercultural reality of the Institute, but also significant suggestions to encourage teachers’ participation in the training initatives offered by the Institute, as well as points of reflection for further research on these topics.it_IT
dc.description.abstractLa grande eterogeneità culturale che contraddistingue la società contemporanea si riflette anche nel sistema educativo italiano, rendendolo un contesto sempre più ricco di pluralità. In tale scenario, le competenze interculturali dei docenti rivestono oggi un ruolo centrale, in quanto essenziali per rendere la scuola un luogo di incontro, favorire la creazione di ambienti inclusivi e garantire eque opportunità a tutti gli studenti. Il presente elaborato intende comprendere il punto di vista delle insegnanti di un Istituto Comprensivo del Levante ligure sulle competenze interculturali ritenute fondamentali per i docenti della scuola primaria oggi e sul contributo della formazione a riguardo. La tesi analizza inizialmente i concetti teorici di cultura, intercultura ed educazione interculturale, per poi concentrarsi sulle competenze interculturali e sui principali modelli proposti in letteratura. A partire da quest’ultimi sono formulate delle ipotesi, confrontate successivamente con le opinioni delle docenti per individuare similarità, differenze e possibili approfondimenti. L’indagine qualitativa è condotta mediante interviste a due insegnanti, con incarico di Funzioni Strumentali, della scuola primaria dell’Istituto Comprensivo in esame. Dai colloqui emerge come le intervistate considerino essenziali competenze quali la conoscenza della lingua, l’apertura, l’accoglienza e la progettazione, insieme ad altre abilità descritte nel dettaglio, ma prive di una denominazione specifica. In aggiunta, particolare rilevo è dato alla formazione continua in servizio, considerata necessaria per consolidare tali competenze. Inoltre, i risultati offrono non solo un quadro dettagliato della realtà interculturale dell’Istituto, ma anche suggerimenti significativi per favorire la partecipazione dei docenti alle iniziative formative proposte dall’Istituto e spunti di riflessione per approfondire queste tematiche in studi futuri.en_UK
dc.language.isoit
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.titleOltre i confini: le competenze interculturali degli insegnanti nella scuola primaria.it_IT
dc.title.alternativeBeyond borders: the intercultural competences of teachers in primary school.en_UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.subject.miurM-PED/03 - DIDATTICA E PEDAGOGIA SPECIALE
dc.publisher.nameUniversità degli studi di Genova
dc.date.academicyear2024/2025
dc.description.corsolaurea9322 - SCIENZE DELLA FORMAZIONE PRIMARIA
dc.description.area5 - SCIENZE DELLA FORMAZIONE
dc.description.department100014 - DIPARTIMENTO DI SCIENZE DELLA FORMAZIONE


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record