Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

L'impatto delle dinamiche familiari sulla regolazione emotiva dei bambini.

View/Open
tesi34180836.pdf (1.118Mb)
Author
Laneri, Sara <2002>
Date
2025-10-09
Data available
2025-10-16
Abstract
La tesi esplora l’impatto delle dinamiche familiari sulla regolazione emotiva dei bambini, adottando una prospettiva psicopedagogica e interdisciplinare. Le emozioni, intese come processi dinamici e relazionali, influenzano lo sviluppo cognitivo, sociale e comportamentale fin dalle prime fasi di vita. Partendo dalla teoria dell’attaccamento (Bowlby, Ainsworth) e dalle principali ricerche neuroscientifiche, il lavoro mette in luce come la qualità delle relazioni precoci con i caregiver condizioni la formazione di modelli operativi interni e le competenze di autoregolazione. Vengono analizzati i diversi stili educativi (Baumrind) e le loro ricadute sul benessere emotivo, sottolineando il ruolo del genitore come modello attraverso processi di rispecchiamento, validazione emotiva e modeling sociale. Particolare attenzione, inoltre, è dedicata alle implicazioni di conflitti e stress familiari. Il lavoro evidenzia anche l’importanza dell’alfabetizzazione emotiva, del linguaggio come strumento di mentalizzazione e del contributo di educatori ed educatrici nel sostenere processi di co-regolazione nei contesti educativi. La prospettiva adottata integra approcci pedagogici, psicologici e neuroscientifici, valorizzando l’ICF-CY e l’Universal Design for Learning per la progettazione di interventi inclusivi. Nel terzo e ultimo capitolo vengono approfondite pratiche educative orientate all’ascolto empatico, all’osservazione sensibile e alla collaborazione scuola-famiglia come strategie per prevenire difficoltà regolative e promuovere benessere. La tesi mira a promuovere una cultura educativa centrata sulle emozioni, considerate non come ostacoli ma come risorse per la crescita, la resilienza e la costruzione di relazioni autentiche.
 
This dissertation explores the impact of family dynamics on children’s emotional regulation, adopting a psychopedagogical and interdisciplinary perspective. Emotions, understood as dynamic and relational processes, influence cognitive, social and behavioral development from the earliest stages of life. Drawing on attachment theory (Bowlby, Ainsworth) and major neuroscientific research, the study highlights how the quality of early relationships with caregivers shapes the formation of internal working models and self-regulation skills. Different parenting styles (Baumrind) and their impact on emotional well-being are examined with particular emphasis on the parent’s role as a model through mirroring, affective validation, and social learning. Specific attention is also devoted to the implications of family conflict and stress. Moreover the dissertation underscores the importance of emotional literacy, language as a toll for mentalization, and the role of educators in supporting co-regulation processes within educational contexts. The perspective adopted integrates pedagogical, psychological and neuroscientific approaches incorporating the ICF-CY and Universal Design for Learing to design inclusive interventions. The third and final chapter explores educational practices oriented toward empathic listening, sensitive observation, and school-family collaboration as strategies for preventing regulatory difficulties and promoting well-being. Overall, the thesis aims to foster an educational culture centered on emotions, not as obstacles but as resources for growth, resilience and the construction of authentic relationships.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [3493]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/13042
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us