Scuola elementare nel insegnamento polacco e la scuola primaria italiana. Due modelli a confronto.
View/ Open
Author
Markowska, Magdalena Malgorzata <1979>
Date
2025-10-09Data available
2025-10-16Abstract
La tesi analizza in ottica comparata la scuola primaria in Polonia e in Italia, mettendo in luce analogie, differenze e specificità strutturali, organizzative e pedagogiche. Lo studio si fonda su una ricostruzione storica dei due sistemi scolastici, evidenziando come eventi politici, sociali e culturali, dalle origini ecclesiastiche medievali alle riforme più recenti, abbiano plasmato modelli educativi distinti.
Vengono esaminati in dettaglio l’ordinamento dei cicli, l’accesso e l’obbligatorietà scolastica, i curricula e le modalità di valutazione, con attenzione sia agli aspetti normativi che agli approcci didattici. Particolare rilievo è dato al ruolo degli insegnanti – in termini di formazione iniziale, aggiornamento e autonomia professionale – e agli attori della comunità educativa, comprese famiglie e contesto scolastico.
L’analisi comparativa evidenzia che la Polonia presenta un sistema più centralizzato, con curricula rigidi, forte enfasi sulle materie STEM e valutazioni standardizzate selettive, mentre l’Italia adotta un approccio più flessibile, centrato sulla pedagogia attiva, l’inclusione e lo sviluppo integrale dell’alunno, pur con persistenti criticità legate a disuguaglianze territoriali, precariato e digital divide.
La tesi si conclude sottolineando che, di fronte a sfide comuni come digitalizzazione, inclusione e dispersione scolastica, il confronto internazionale può favorire lo scambio di buone pratiche e contribuire a politiche educative più eque ed efficaci, capaci di formare cittadini competenti, critici e responsabili in un contesto globale in rapida evoluzione. The thesis analyzes primary schools in Poland and Italy from a comparative perspective, highlighting similarities, differences and structural, organizational and pedagogical specificities. The study is based on a historical reconstruction of the two school systems, highlighting how political, social and cultural events, from medieval ecclesiastical origins to more recent reforms, have shaped distinct educational models.
The order of the cycles, access and compulsory schooling, curricula and assessment methods are examined in detail, with attention to both regulatory aspects and teaching approaches. Particular emphasis is given to the role of teachers – in terms of initial training, updating and professional autonomy – and to the actors of the educational community, including families and the school context.
The comparative analysis shows that Poland has a more centralized system, with rigid curricula, a strong emphasis on STEM subjects and selective standardized assessments, while Italy adopts a more flexible approach, centered on active pedagogy, inclusion and integral development of the student, albeit with persistent critical issues related to territorial inequalities, precariousness and digital divide.
The thesis concludes by underlining that, in the face of common challenges such as digitization, inclusion and early school leaving, international comparison can foster the exchange of good practices and contribute to fairer and more effective educational policies, capable of forming competent, critical and responsible citizens in a rapidly evolving global context.
The thesis analyzes primary schools in Poland and Italy from a comparative perspective, highlighting similarities, differences and structural, organizational and pedagogical specificities. The study is based on a historical reconstruction of the two school systems, highlighting how political, social and cultural events, from medieval ecclesiastical origins to more recent reforms, have shaped distinct
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisCollections
- Laurea Triennale [3493]