Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Le potenzialità dei modelli linguistici avanzati come strumenti di marketing per le piccole e medie imprese

View/Open
tesi34118836.pdf (1.210Mb)
Author
Traxino, Alberto <2003>
Date
2025-09-18
Data available
2025-09-25
Abstract
La tesi analizza le potenzialità dei Large Language Models (LLM) come strumenti di supporto al marketing per le piccole e medie imprese (PMI). Queste tecnologie, capaci di comprendere e generare linguaggio naturale, offrono opportunità significative a realtà che spesso non dispongono di risorse specialistiche interne. Dopo una revisione teorica sull’intelligenza artificiale (IA), sul marketing nelle PMI e sulle applicazioni dell’IA, la ricerca presenta una sperimentazione comparativa condotta su tre modelli – ChatGPT, Claude e NotebookLM – attraverso un caso di studio ispirato al Premio Marketing SIM 2023. Le prestazioni sono state valutate in base ad una serie di parametri suggeriti dalla letteratura. I risultati mostrano che gli LLM possono rappresentare un valido supporto nella generazione di idee e nella pianificazione strategica, pur con limiti legati a precisione, adattamento al contesto e rischio di errori.
 
This thesis explores the potential of Large Language Models (LLMs) as marketing support tools for small and medium-sized enterprises (SMEs). These technologies, capable of understanding and generating natural language, offer valuable opportunities to firms that often lack internal specialized resources. Following a theoretical review on artificial intelligence, SME marketing, and AI applications, the research presents a comparative experiment with three models – ChatGPT, Claude, and NotebookLM – using a case study inspired by the SIM Marketing Award 2023. Their performance was assessed in terms of several parameters, as suggested in current literature. Findings show that LLMs can provide meaningful support in idea generation and strategic planning, although limitations remain in accuracy, contextual adaptation, and potential errors.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [3608]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/12880
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts