Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Differenze interculturali nell'attaccamento.

View/Open
tesi33216837.pdf (1015.Kb)
Author
Schiavi, Aurora <2003>
Date
2025-07-11
Data available
2025-07-17
Abstract
La presente tesi intende approfondire lo sviluppo del legame di attaccamento tra madre e bambino nelle varie culture. Partendo dallo studio della teoria dell’attaccamento sviluppata da Bowlby e dalla Strange Situation Procedure elaborata da Mary Ainsworth, vengono proposte indagini cross-culturali effettuate in Africa, Asia e America Latina in merito agli stili di attaccamento adottati. Viene discussa la criticità del “WEIRED problem” e l’importanza degli approcci etici ed emici. Dagli studi risulta evidente quanto ogni individuo venga inevitabilmente influenzato dai propri costrutti cognitivi e valoriali che ostacolano la produzione di indagini neutre e oggettive. L’ultimo capitolo viene invece dedicato allo sviluppo dell’attaccamento nella cultura digitale; sebbene non si disponga ancora di dati scientifici che dimostrino le variazioni apportate dalle tecnologie allo stile di attaccamento, vengono presentate ricerche recenti che mettono in evidenzia i cambiamenti nell’interazione tra madre e figlio apportate dall’avvento del digitale.
 
This thesis aims to explore the development of the attachment bond between mother and child across different cultures. Starting from the study of Bowlby’s attachment theory and Mary Ainsworth’s Strange Situation Procedure, cross-cultural investigations conducted in Africa, Asia, and Latin America are presented with regard to the attachment styles observed. The issue of the "WEIRD problem" is discussed, along with the importance of both etic and emic approaches. These studies clearly show how every individual is inevitably influenced by their own cognitive and value constructs, which hinder the production of neutral and objective research. The final chapter is dedicated to the development of attachment in digital culture. Although scientific data proving changes in attachment styles due to technology are not yet available, recent studies are presented that highlight shifts in mother–child interaction brought about by the advent of digital media.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [3218]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/12421
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us