Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aspetti cognitivi ed emotivi nei bambini con DSA.

View/Open
tesi33076837.pdf (468.2Kb)
Author
Zatulyviter, Olena <2000>
Date
2025-07-10
Data available
2025-07-17
Abstract
Il presente lavoro si propone di indagare il ruolo delle funzioni esecutive nei Disturbi Specifici dell’Apprendimento (DSA), con particolare attenzione a tre componenti centrali: inibizione, memoria di lavoro e flessibilità cognitiva. Attraverso una revisione della letteratura scientifica e un’indagine empirica condotta su un campione di studenti in età scolare, si analizzano le relazioni tra le abilità esecutive e le difficoltà di apprendimento, al fine di comprendere in che modo tali funzioni influenzino le performance scolastiche e il funzionamento cognitivo. Lo studio ha evidenziato differenze significative tra studenti con sviluppo tipico e studenti con DSA, confermando l’importanza delle funzioni esecutive come fattore chiave nei processi di apprendimento. I risultati, pur parziali, suggeriscono la necessità di interventi educativi mirati al potenziamento di queste abilità, contribuendo così a una più efficace presa in carico scolastica e psicopedagogica dei soggetti con DSA.
 
This thesis aims to investigate the role of executive functions in Specific Learning Disorders (SLD), with a particular focus on three core components: inhibition, working memory, and cognitive flexibility. Through a review of the scientific literature and an empirical study conducted on a sample of school-aged students, the relationships between executive abilities and learning difficulties are analyzed in order to understand how these functions influence school performance and cognitive functioning. The study revealed significant differences between students with typical development and those with SLD, confirming the importance of executive functions as a key factor in learning processes. Although preliminary, the results suggest the need for educational interventions aimed at enhancing these abilities, thereby contributing to more effective educational and psychopedagogical support for students with SLD.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [3218]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/12328
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us