Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Legame di attaccamento e plasticità cerebrale nelle fasi precoci.

View/Open
tesi32841826.pdf (553.2Kb)
Author
Ghiorzi, Stefania <1970>
Date
2025-06-06
Data available
2025-06-12
Abstract
Numerosi studi recenti hanno evidenziato il ruolo primario dell’interazione precoce e del legame di attaccamento caregiver-bambino nel determinare importanti cambiamenti neurobiologici, in particolare nell’asse ipotalamo-ipofisi-surrene, nell’ippocampo, nell’amigdala, nella corteccia prefrontale e nei sistemi neuroormonali come quello dell’ossitocina. Tali modificazioni risultano determinanti per la salute mentale futura, estendendo la loro influenza fino all’età adulta. I risultati della letteratura analizzata sottolineano il ruolo centrale dell’intervento precoce, strutturato per sfruttare la plasticità cerebrale nelle fasi iniziali dello sviluppo, a partire già dal periodo prenatale e nei primi mesi di vita. In questo contesto, si evidenzia la rilevanza della ricerca traslazionale e delle sue applicazioni cliniche, finalizzate a promuovere dinamiche relazionali in grado di svolgere la funzione di fattori protettivi per il benessere psicologico dell’individuo.
 
Recent findings from multiple studies have highlighted the primary role played by early dyadic interaction and the attachment bond caregiver-infant in shaping important neurobiological changes, in particular changes affecting the hypothalamic-pituitary-adrenal axis, the hippocampus, the amygdala, the prefrontal cortex and the neurohormonal sysyems, such as the oxytocin system. These modifications are of crucial importance for future mental health and their influence may well extend into adulthood. The results reported in this literature review underline the central role of early intervention, which should be structured to take full advantage of neuroplasticity during early child development, starting as early as the prenatal period and the first months of life. Within this context, the valuable contribution of traslational research should also be mentioned, together with its clinical applications, that aim at fostering positive relationship dynamics that can act as a protective factor for an individual’s psychological well-being.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [2923]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/12071
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us