Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La contenzione fisica e la sua evoluzione dal 1904 al 2024. Esperienze a confronto.

View/Open
tesi32456714.pdf (1.555Mb)
Author
Curreri, Bianca <2001>
Date
2025-03-26
Data available
2025-04-03
Abstract
La contenzione è una pratica sanitaria controversa che ha subito un'evoluzione significativa nel corso della storia. Questa tesi ripercorre lo sviluppo della contenzione dal XVI secolo fino ai giorni nostri, analizzando l'evoluzione normativa in Italia, e le differenze legislative tra diversi Stati. Attraverso un'analisi comparativa dei dati internazionali, si evidenziano le diverse modalità e frequenza di applicazione e regolamentazione della contenzione, con un approfondimento sulle realtà restraint-free, ovvero prive di contenzione. Inoltre è stato condotto un questionario rivolto agli infermieri di degenza che ha la finalità di indagare la loro esperienza diretta con questa pratica, raccogliendo percezioni, criticità e livello di consapevolezza.
 
Restraint is a controversial healthcare practice that has undergone significant evolution throughout history. This thesis traces the development of restraint from the 16th century to the present day, analyzing regulatory changes in Italy and legislative differences between various countries. Through a comparative analysis of international data, the study highlights the different methods, frequency of application, and regulation of restraint, with a focus on restraint-free environments. Additionally, a survey was conducted among inpatient nurses to investigate their direct experience with this practice, gathering insights on their perceptions, challenges, and level of awareness.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [2888]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/11887
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us