Lo sviluppo della competenza emotiva al nido.
View/ Open
Author
Lazzara, Giorgia <1999>
Date
2025-01-15Data available
2025-01-30Abstract
Questa tesi esplora il mondo emotivo dei bambini concentrandosi sullo sviluppo emotivo durante l’infanzia, i differenti modi in cui i bambini esprimono le loro emozioni e l’importanza di esse nel determinare il benessere e l’adattamento nella società in cui vivono. Il primo capitolo offre una panoramica sulla definizione delle emozioni, analizzando le teorie dello sviluppo emotivo e la competenza emotiva.
Il secondo capitolo analizza i modelli di espressione emotiva offrendo alcune strategie per favorirla, le tecniche di regolazione emotiva nei bambini ponendo particolare attenzione al problem solving e alle strategie di coping e il ruolo dei genitori e degli educatori nella promozione della regolazione emotiva.
Infine, l’ultimo capitolo esplora la competenza emotiva proponendo diverse abilità, spiega cos’è la metacognizione e i suoi aspetti emotivi, descrive cos’è l’empatia e come si sviluppa nei bambini. This thesis explores the emotional world of children by focusing on emotional development during childhood, the different ways in which children express their emotions, and the importance of these emotions in determining well-being and adaptation in the society in which they live. The first chapter provides an overview of the definition of emotions, analyzing theories of emotional development and emotional competence.
The second chapter analyzes patterns of emotional expression offering some strategies to foster it, emotional regulation techniques in children paying special attention to problem solving and coping strategies, and the role of parents and educators in promoting emotional regulation.
Finally, the last chapter explores emotional competence by proposing different skills, explains what metacognition is and its emotional aspects, and describes what empathy is and how it develops in children.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisCollections
- Laurea Triennale [2475]