Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valutazione dei consumi energetici e delle emissioni da navi passeggeri nell'area portuale savonese

View/Open
tesi31660640.pdf (2.060Mb)
Author
Calabro', Eugenio <2000>
Date
2024-12-20
Data available
2024-12-26
Abstract
La tesi analizza i consumi di combustibile e le emissioni di gas serra prodotte da navi passeggeri nell’area portuale di Savona e Vado Ligure, considerando scenari con combustibili convenzionali e alternativi, come l’ammoniaca verde. Utilizzando l’approccio Well-to-Wake, vengono valutate sia le emissioni durante l’utilizzo a bordo (Tank-to-Wake) sia quelle legate al ciclo di produzione del combustibile (Well-to-Tank). I risultati evidenziano l’importanza delle fasi di stazionamento in banchina, responsabili di una significativa quota di consumi ed emissioni. Soluzioni come l’elettrificazione della banchina (cold ironing) e l’adozione di combustibili a basso impatto ambientale emergono come strategie chiave per ridurre le emissioni di gas serra ed inquinanti chimici, entro il 2030 nel settore navale, valutandone anche l’aspetto energetico.
 
The thesis analyzes fuel consumption and greenhouse gas emissions produced by passenger ships in the port area of Savona and Vado Ligure, considering scenarios with conventional and alternative fuels, such as green ammonia. Using the Well-to-Wake approach, both emissions during on-board use (Tank-to-Wake) and those related to the fuel production cycle (Well-to-Tank) are evaluated. The results highlight the importance of the dockside parking phases, responsible for a significant share of consumption and emissions. Solutions such as the electrification of the quay (cold ironing) and the adoption of fuels with low environmental impact emerge as key strategies to reduce emissions of greenhouse gases and chemical pollutants by 2030 in the naval sector, also evaluating the energy aspect.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [2888]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/10828
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us