"ACCESNDI LA CONSAPEVOLEZZA SULL'EPILESSIA": intervento educativo a non sanitari per la gestione di crisi tonico-cloniche
View/ Open
Author
Gatì, Francesca <1992>
Date
2024-10-28Data available
2024-11-07Abstract
Epilepsy is one of the most common neurological conditions in the world, but the knowledge of its management, particularly during tonic-clonic seizures, is often limited.
Objectives: This thesis aims to evaluate the effectiveness of an educational intervention aimed at improving the skills and knowledge of non-health care personnel in the management of tonic-clonic seizures and general understanding of epilepsy. An additional objective of the research was to analyze the perception of the nurse as a key figure in health education.
Methods: The educational intervention, aimed at a group of participants from outside the health care field, included an initial questionnaire designed to accurately assess the level of knowledge of the topic covered, followed by a theoretical session to address myths about epilepsy and appropriate techniques for seizure management, and finally the administration of a second questionnaire to assess the effectiveness of the educational intervention. The perception of the nurse's role as an educator was explored through a questionnaire in order to understand how essential this figure is considered in the dissemination of health knowledge among the general population.
Results: The results of the questionnaires, in almost all of the questions, showed a significant improvement in understanding the procedures to be followed during a tonic-clonic crisis, an acquisition of the basics about the characteristics of the pathology and a reduction of erroneous beliefs about it. The nurse was recognized as a key figure in health education.
Conclusions: These findings suggest that specific educational interventions aimed at non-health caregivers, led by nurses, can contribute significantly to creating safer and more inclusive environments for people with epilepsy, underscoring the importance of the nurse as a health educator. L'epilessia è una delle condizioni neurologiche più diffuse al mondo, ma la conoscenza della sua gestione, in particolare durante le crisi epilettiche tonico-cloniche, è spesso limitata.
Obiettivi: Questa tesi si propone di valutare l'efficacia di un intervento educativo mirato a migliorare le competenze e le conoscenze di personale non sanitario nella gestione delle crisi epilettiche tonico-cloniche e nella comprensione generale dell'epilessia. Un ulteriore obiettivo della ricerca è stato quello di analizzare la percezione dell'infermiere come figura chiave nell'educazione sanitaria.
Metodi: L'intervento educativo, rivolto a un gruppo di partecipanti non appartenenti al settore sanitario, ha previsto un primo questionario volto a valutare in modo accurato il livello di conoscenza dell’argomento trattato, seguito da una sessione teorica per affrontare i miti sull'epilessia e le tecniche appropriate per la gestione delle crisi, ed infine la somministrazione di un secondo questionario per valutare l'efficacia dell’intervento formativo. La percezione del ruolo dell'infermiere come educatore è stata esplorata attraverso delle domande poste alla fine del secondo questionario, allo scopo di comprendere quanto questa figura sia considerata essenziale nella diffusione di conoscenze sanitarie tra la popolazione generale.
Risultati: I risultati dei questionari, nella quasi totalità delle domande, hanno dimostrato un miglioramento significativo nella comprensione delle procedure da seguire durante una crisi tonico-clonica, un’acquisizione delle nozioni base sulle caratteristiche della patologia ed una riduzione delle credenze errate su di essa. L'infermiere è stato riconosciuto come una figura fondamentale nell'ambito dell'educazione sanitaria.
Conclusioni: Questi risultati suggeriscono che interventi formativi specifici rivolti ai non sanitari, condotti da infermieri, possono contribuire significativamente a creare ambienti più sicuri e inclusivi per le persone affette da ep
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisCollections
- Laurea Triennale [2232]