Stress, Stressors e Resilienza: studio sugli studenti di Infermieristica del Polo di Imperia
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Autore
Nedelcu, Maria Madalina <1998>
Data
2024-10-28Disponibile dal
2024-11-07Abstract
Background
Il percorso di studi in infermieristica è affascinante, ricco di stimoli ed opportunità, ma è anche costellato da potenziali stressors come il carico di studio, il tirocinio clinico, gli esami, mancanza di tempo libero, pressioni sociali e famigliari.
Scopo
Lo scopo principale di questo studio è stato quello di misurare il livello di stress percepito, identificare i principali stressors agenti e misurare il livello di resilienza degli studenti di infermieristica del 1°, 2° e 3° anno del Polo di Imperia.
Metodi
La survey è composta da scheda sociodemografico, Perceived Stress Scale (Cohen 1983), Stressors (Boccia et al., 2011), e Resilience Scale (Connor-Davidson 2003).
Risultati
Hanno partecipato 77 studenti, di cui 10% fuori corso e fuori sede mentre il 5% dichiara DSA.
Il 70% vive in famiglia. Il 50% dichiara di fumare e bere alcolici. Meno del 50% dichiara di: praticare sport, riuscire a fare un pasto completo, sentirsi in forma e di dormire bene. Solo il 37% dichiara di riuscire a organizzare con efficienza il proprio tempo. Il valore medio di PSS è medio-alto, il 35% ha un livello alto maggiore di 27, mentre il 61% ha un livello medio tra 14 e 26. Gli stressors più impattanti sono: “la frequenza degli esami” e “il poco tempo libero che ho”; quelli meno impattanti sono “La disabilità fisica” e “La qualità del cibo a mensa”. La resilienza media è bassa (57,7). Chi ha dichiarato di dormire bene, sentirsi in forma e riuscire ad organizzare in modo efficiente il proprio tempo ha registrano meno stress e maggiore resilienza.
Conclusioni Questi dati ci danno l’opportunità di rivedere, ripensare e riprogettare azioni di miglioramento che coinvolgano gli stili di vita e gli stressors più impattanti al fine di ridurre lo stress percepito, aumentare la resilienza e migliorare complessivamente il benessere degli studenti durante il loro percorso accademico.
Key words: Perceived stress, Stressors, Resilience, Nursing Students, Well-being. Background:
The nursing degree program is both fascinating and rich in opportunities, yet it is also marked by potential stressors such as study load, clinical placements, exams, lack of free time, and social and family pressures.
Objective:
The primary aim of this study was to measure the perceived stress level, identify the main stressors, and assess the resilience level of nursing students in their 1st, 2nd, and 3rd year at the Imperia Campus.
Methods:
The survey consisted of a sociodemographic questionnaire, the Perceived Stress Scale (Cohen, 1983), Stressors (Boccia et al., 2011), and the Connor-Davidson Resilience Scale (2003).
Results:
A total of 77 students participated, 10% of whom were either behind in their studies or living away from home, while 5% reported having learning disabilities. 70% of the students lived with their families. 50% reported smoking and drinking alcohol. Less than 50% stated they: engaged in regular physical activity, managed to have balanced meals, felt in good physical shape, or slept well. Only 37% reported being able to organize their time efficiently. The average PSS score was medium-high, with 35% reporting high levels of stress (scores above 27) and 61% having moderate stress levels (scores between 14 and 26). The most impactful stressors were “exam frequency” and “lack of free time,” while the least impactful were “physical disability” and “cafeteria food quality.” The average resilience score was low (57.7). Students who reported sleeping well, feeling physically fit, and organizing their time efficiently exhibited lower stress levels and higher resilience.
Conclusions:
These findings offer an opportunity to review and redesign improvement strategies that address lifestyle habits and the most impactful stressors, with the goal of reducing perceived stress, increasing resilience, and improving overall well-being during students’ academic journey.
Key words: Perceived stress, Stressors, Resilience, Nursing Students, Well-being
Tipo
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisCollezioni
- Laurea Triennale [2232]