Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

il ruolo dell'infermiere scolastico tra promozione della salute e benessere degli studenti : il punto di vista degli insegnanti

View/Open
tesi30775624.pdf (770.7Kb)
Author
De Gerone, Cecilia <1995>
Date
2024-10-28
Data available
2024-11-07
Abstract
Background L'infermiere scolastico è essenziale per promuovere la salute e il benessere degli studenti, gestendo emergenze, malattie croniche e promuovendo la salute mentale. La tesi analizza il ruolo dell'infermiere scolastico, concentrandosi sul contesto italiano, con l'obiettivo di potenziare l'educazione sanitaria e la prevenzione. Obiettivo Indagare il punto di vista degli insegnanti riguardo il loro ruolo nella promozione della salute degli studenti, evidenziando responsabilità, competenze e difficoltà operative. Materiali e metodi Ricerca qualitativa basata su focus group con insegnanti liguri. Le interviste sono state analizzate per individuare percezioni sul ruolo, competenze richieste e principali sfide. I dati raccolti sono stati analizzati tramite analisi tematica secondo il metodo Braun & Clarke Risultati Gli insegnanti considerano l'infermiere scolastico fondamentale per la salute fisica e mentale degli studenti. Temi centrali sono l'educazione sanitaria, la gestione delle malattie e la sicurezza scolastica. Le sfide includono carenza di risorse, formazione e collaborazione. Conclusioni L'infermiere scolastico è cruciale per il benessere degli studenti, ma necessita di maggiori risorse, formazione e integrazione nelle politiche educative e sanitarie per aumentarne l'efficacia.
 
Background The school nurse is essential for promoting students' health and well-being, managing emergencies, chronic illnesses, and supporting mental health. This thesis analyzes the role of the school nurse, focusing on the Italian context, with the aim of strengthening health education and prevention. Aim To investigate teachers' perspectives on their role in promoting students' health, highlighting their responsibilities, skills, and operational challenges. Methods A qualitative study based on focus groups with teachers from Liguria. The interviews were analyzed to identify perceptions regarding the role, required competencies, and main challenges. The collected data were examined using thematic analysis according to the Braun & Clarke method. Results Teachers consider the school nurse essential for students' physical and mental health. Key topics include health education, disease management, and school safety. Challenges include lack of resources, inadequate training, and limited collaboration. Conclusion The school nurse is crucial for students' well-being but requires more resources, training, and integration into educational and health policies to enhance effectiveness.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [2888]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/10047
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us