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dc.contributor.advisorBurroni, Anna Graziella <1957>
dc.contributor.authorFielding, Peter <2000>
dc.date.accessioned2023-12-07T15:16:34Z
dc.date.available2023-12-07T15:16:34Z
dc.date.issued2023-11-29
dc.identifier.urihttps://unire.unige.it/handle/123456789/7112
dc.description.abstractThis document addresses the topic of therapeutic patient education, focusing on the benefits it can bring to the lives of both the patient and the caregiver. In particular, through the examination of the literature under consideration, the aim is to highlight the social and economic advantages resulting from the implementation of a project that enables the patient to take care of themselves. In addition to the literature review to emphasize the effectiveness of therapeutic patient education interventions, it is important to note the role that professional educators can play as support figures for patients experiencing social challenges caused by the disease within these interventions. Dermatology has been chosen as the scope for the project. The disorder studied for the project's development is atopic dermatitis, a recurrent chronic inflammatory disease. The choice of this pathology was determined by its significant impact on the quality of life of affected individuals and its high incidence in industrialized countries. The literature review highlights the effectiveness of therapeutic patient education interventions in various applied fields and the economic and social benefits this practice brings.it_IT
dc.description.abstractIn questo documento viene trattata la tematica dell’educazione terapeutica del paziente focalizzandosi sui benefici che essa può portare nella vita del paziente e del caregiver. In particolare, attraverso la revisione della letteratura presa in esame, si vogliono evidenziare i vantaggi sociali ed economici apportati dalla messa in atto di un progetto che dia la possibilità al paziente di autocurarsi. Oltre alla revisione della letteratura per evidenziare l'efficacia degli interventi di ETP, è importante notare la parte che possono avere gli educatori professionali come figure di sostegno per il paziente con disagi sociali causati dalla malattia, all'interno degli interventi. Per la stesura del progetto è stato scelto l’ambito dermatologico. Il disturbo studiato per la creazione del progetto è la dermatite atopica, malattia infiammatoria ricorrente cronica. La scelta della patologia è stata decretata per il suo forte impatto sulla qualità di vita delle persone affette e per la sua grande incidenza nei paesi industrializzati. Attraverso la revisione della letteratura si evidenzia l'efficacia degli interventi di ETP nei diversi ambiti in cui viene applicata, il vantaggio economico e sociale che apporta questa pratica.en_UK
dc.language.isoit
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.titleL’educazione terapeutica per una miglior gestione del paziente e del caregiver e per un vantaggio sociale: revisione della letteratura e formulazione di un progetto in ambito dermatologico.it_IT
dc.title.alternativeThe therapeutic education for better patient and caregiver management and for a social benefit: literature review and formulation of a project in the dermatological fielden_UK
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.publisher.nameUniversità degli studi di Genova
dc.date.academicyear2022/2023
dc.description.corsolaurea9280 - EDUCAZIONE PROFESSIONALE
dc.description.area6 - MEDICINA E CHIRURGIA
dc.description.department100011 - DIPARTIMENTO DI SCIENZE DELLA SALUTE


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