Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • italiano 
    • English
    • italiano
  • Login
Mostra Item 
  •   Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • Mostra Item
  •   Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • Mostra Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oltre i confini: le competenze interculturali degli insegnanti nella scuola primaria.

Mostra/Apri
tesi34530837.pdf (1.053Mb)
Autore
Garbarino, Adele <2000>
Data
2025-10-10
Disponibile dal
2025-10-16
Abstract
The great cultural heterogeneity that characterizes contemporary society is also reflected in the Italian educational system, making it a context increasingly rich in diversity. In this scenario, teachers’ intercultural competences play a central role today, as they are essential for making school a meeting place, promoting the creation of inclusive environments and ensuring equal opportunities for all students. This study aims to understand the teachers’ point of view at a Comprehensive Institute in the East of Liguria regarding the intercultural competences considered fundamental for primary school teachers today, as well as the contribution of training in this regard. The thesis initially analyzes the theoretical concepts of culture, interculture and intercultural education, before focusing on intercultural competences and the main models proposed in the literature. Starting from these models, hypotheses are formulated, which are subsequently compared with teachers’ opinions in order to identify similarities, differences and possible areas for further studies. The qualitative study is conducted through interviews with two primary school teachers at the Comprehensive Institute under examination, both holding roles as "Funzioni Strumentali". The interviews reveal that the participants consider competences such as kowledge of the leanguage, openness, welcoming attitudes and planning as essential, along with other abilities described in detail, but without a specific designation. Furthermore, particular importance is given to continuous in-service training, considered necessary to consolidate these competences. In addition, the results provide not only a detailed overview of the intercultural reality of the Institute, but also significant suggestions to encourage teachers’ participation in the training initatives offered by the Institute, as well as points of reflection for further research on these topics.
 
La grande eterogeneità culturale che contraddistingue la società contemporanea si riflette anche nel sistema educativo italiano, rendendolo un contesto sempre più ricco di pluralità. In tale scenario, le competenze interculturali dei docenti rivestono oggi un ruolo centrale, in quanto essenziali per rendere la scuola un luogo di incontro, favorire la creazione di ambienti inclusivi e garantire eque opportunità a tutti gli studenti. Il presente elaborato intende comprendere il punto di vista delle insegnanti di un Istituto Comprensivo del Levante ligure sulle competenze interculturali ritenute fondamentali per i docenti della scuola primaria oggi e sul contributo della formazione a riguardo. La tesi analizza inizialmente i concetti teorici di cultura, intercultura ed educazione interculturale, per poi concentrarsi sulle competenze interculturali e sui principali modelli proposti in letteratura. A partire da quest’ultimi sono formulate delle ipotesi, confrontate successivamente con le opinioni delle docenti per individuare similarità, differenze e possibili approfondimenti. L’indagine qualitativa è condotta mediante interviste a due insegnanti, con incarico di Funzioni Strumentali, della scuola primaria dell’Istituto Comprensivo in esame. Dai colloqui emerge come le intervistate considerino essenziali competenze quali la conoscenza della lingua, l’apertura, l’accoglienza e la progettazione, insieme ad altre abilità descritte nel dettaglio, ma prive di una denominazione specifica. In aggiunta, particolare rilevo è dato alla formazione continua in servizio, considerata necessaria per consolidare tali competenze. Inoltre, i risultati offrono non solo un quadro dettagliato della realtà interculturale dell’Istituto, ma anche suggerimenti significativi per favorire la partecipazione dei docenti alle iniziative formative proposte dall’Istituto e spunti di riflessione per approfondire queste tematiche in studi futuri.
 
Tipo
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collezioni
  • Laurea Magistrale [6789]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/13095
Metadati
Mostra tutti i dati dell'item

UniRe - Università degli studi di Genova | Informazioni e Supporto
 

 

UniReArchivi & Collezioni

Area personale

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Informazioni e Supporto