Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nido per tutti: l'arte come linguaggio universale per l'inclusione.

View/Open
tesi34490836.pdf (2.341Mb)
Author
De Mattei, Nina Claudia <2003>
Date
2025-10-09
Data available
2025-10-16
Abstract
Questa tesi esplora l'arte come strumento universale per l'inclusione sociale e culturale delle persone con disabilità. L'obiettivo principale è dimostrare che l'arte è un pilastro fondamentale per l'emancipazione e la piena partecipazione di ogni individuo nella società contemporanea, a partire dai servizi educativi per l'infanzia. Il lavoro è articolato in tre capitoli. Il primo capitolo esamina come artisti storici come Claude Monet e Henri Matisse abbiano trasformato le loro limitazioni fisiche in un impulso creativo e in un catalizzatore per l'innovazione artistica. Il secondo capitolo analizza l'evoluzione delle normative italiane e non solo sull'inclusione, come la Legge 104/1992, e sottolinea l'importanza dell'accessibilità e della formazione del personale nei luoghi d'arte. Il terzo capitolo si focalizza sul valore dell'arte nei contesti educativi della prima infanzia, evidenziando come le attività artistiche possano favorire la creatività, la comunicazione e la cooperazione tra i bambini, contribuendo a costruire una società più solidale fin dalla tenera età.
 
This thesis explores art as a universal tool for the social and cultural inclusion of people with disabilities. The main objective is to demonstrate that art is a fundamental pillar for the emancipation and full participation of every individual in contemporary society, starting from early childhood educational services. The work is structured in three chapters. The first chapter examines how historical artists such as Claude Monet and Henri Matisse transformed their physical limitations into a creative impulse and a catalyst for artistic innovation. The second chapter analyzes the evolution of Italian inclusion policies, such as Law 104/1992, and emphasizes the importance of accessibility and staff training in art venues. The third chapter focuses on the value of art in early childhood educational settings, highlighting how artistic activities can foster creativity, communication, and cooperation among children, helping to build a more supportive society from a young age.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [4071]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/13084
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts