Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Il cinema come finestra sulla varietà linguistica: Attività pratiche per studenti

Thumbnail
View/Open
tesi34961837.pdf (2.851Mb)
Author
Russo, Lorenzo <1998>
Date
2025-11-03
Data available
2025-11-06
Abstract
La presente tesi esplora il potenziale del cinema come strumento glottodidattico, soffermandosi in particolare sull’analisi della varietà linguistica del castellano rioplatense. Si riflette sull’opportunità di includere una varietà non standard nell’insegnamento delle lingue, interrogandosi sul valore formativo della diversità linguistica. Il cinema viene analizzato come mezzo privilegiato per sviluppare non solo competenze linguistiche, ma anche consapevolezza sociolinguistica e interculturale. Una sezione è dedicata alla progettazione di attività ed esercizi pratici basati su materiali audiovisivi per studenti di spagnolo L2, con l’obiettivo di integrare lingua e cultura in modo dinamico. Infine, viene presentato uno studio di caso condotto in una classe liceale italiana, che dimostra come il cinema possa favorire la motivazione, l’apprendimento linguistico e la sensibilità verso la varietà.
 
This thesis investigates the potential of cinema as a glottodidactic tool, with a specific focus on the linguistic variety of Rioplatense Spanish. It reflects on the relevance of including a non-standard variety in language teaching, questioning the educational value of linguistic diversity. Cinema is examined as a privileged medium to foster not only linguistic competence but also sociolinguistic and intercultural awareness. A section is devoted to the design of practical activities and exercises based on audiovisual materials for L2 Spanish learners, aiming to integrate language and culture dynamically. Finally, a case study conducted in an Italian high school illustrates how cinema can enhance motivation, language learning, and sensitivity to linguistic variation.
 
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collections
  • Laurea Magistrale [6583]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/13604
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts