Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Regolazione emotiva e processazione sensoriale nei bambini: dall'alta sensibilità al disturbo

View/Open
tesi29409622.pdf (530.9Kb)
Author
Capineri, Carola <2002>
Date
2024-09-10
Data available
2024-09-12
Abstract
La presente tesi esplora lo sviluppo del processo di regolazione emotiva nella prima infanzia, utilizzando come quadro teorico di riferimento la teoria dell’attaccamento di Bowlby e gli studi osservativi di Mary Ainsworth, e l’influenza delle difficoltà sensoriali su di esso. In particolare, si focalizza sul disturbo della processazione sensoriale (SPD) e sull’elevata sensibilità alla processazione sensoriale (SPS) nei bambini. L’obiettivo principale è promuovere la conoscenza e la consapevolezza di questi fenomeni, evidenziando l’importanza di una comprensione adeguata e di interventi precoci per migliorare il benessere emotivo e psicologico dei bambini. Infatti, questo permetterà loro di apprendere a gestire e regolare le proprie emozioni, accogliendole senza esserne però travolti o sopraffatti.
 
This thesis explores the development of emotional regulation’s process in early childhood, using Bowlby’s attachment theory and Mary Ainsworth’s observational studies as the theoretical framework, and the influence of sensory difficulties on it. In particular, it focuses on sensory processing disorder (SPD) and sensory processing sensitivity (SPS) in children. The main aim is to promote knowledge and awareness of these phenomena, highlighting the importance of proper understanding and prompt treatment to improve children’s emotional and psychological well-being. Indeed, this will allow them to learn how to manage and regulate their emotions, welcoming them without being overwhelmed.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [2888]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/9223
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us