Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

L'acquisto compulsivo nel rapporto con il materialismo e la concezione di sè

View/Open
tesi26121484.pdf (1.559Mb)
Author
Muglioni, Alessia <1996>
Date
2023-11-13
Data available
2023-11-16
Abstract
La seguente tesi di ricerca è volta a comprendere la potenziale relazione tra: l'acquisto compulsivo e alcuni valori personali dell'individuo. Tra questi: la concezione di sè, il successo, i sentimenti, i rapporti interpersonali e il materialismo. Lo studio è stato avviato da un gruppo di ricerca, diretto dalla Prof.ssa Guyonne Rogier, mediante il reclutamento tramite campionamento per convenenza di 104 soggetti, che sono stati sottoposti a questionari online. Questionari che richiedevano ai partecipanti di rispondere a domande di carattere personale (come: genere, titolo di studio, reddito) e quesiti a risposta multipla sulla base delle seguenti scale di misurazione: La Material Value Scale, La Compulsive Buying Scale e La Financially focused Self- concept Scale. Le correlazioni bivariate hanno suggerito come: la variabile dell’acquisto compulsivo presenti una relazione con quella del materialismo e una relazione con la considerazione di sé, i sentimenti, i rapporti interpersonali e il successo. Inoltre, è emerso come il materialismo sia connesso anch’esso con le 4 variabili sopra citate. Da tale studio è emerso pertanto che gli acquirenti compulsivi possiedano alti valori materialistici e considerino i propri sentimenti, il senso di sé, le relazioni con gli altri e il successo sulla base dell’acquisto.
 
The following research thesis is aimed at understanding the potential relationship between: compulsive buying and certain personal values of the individual. These include: self-concept, success, feelings, interpersonal relationships, and materialism. The study was initiated by a research team, led by Prof. Guyonne Rogier, through recruitment by convenience sampling of 104 subjects, who were subjected to online questionnaires. Questionnaires required participants to answer personal questions (such as: gender, educational qualification, income) and multiple choice questions based on the following measurement scales: The Material Value Scale, The Compulsive Buying Scale, and The Financially focused Self- concept Scale. Bivariate correlations suggested how: the compulsive buying variable exhibited a relationship with that of materialism and a relationship with self-regard, feelings, interpersonal relationships and success. In addition, it emerged how materialism is also connected with the above 4 variables. Therefore, this study showed that compulsive buyers possess high materialistic values and consider their feelings, sense of self, relationships with others and success on the basis of purchase.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [2870]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/6888
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us