Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pari e dispari nella scuola dell'infanzia: un percorso sviluppato attraverso artefatti nel quadro della Mediazione Semiotica

View/Open
tesi35404855.pdf (2.248Mb)
Author
Gandolfo, Jessica <1986>
Date
2025-10-28
Data available
2025-10-30
Abstract
La tesi indaga la costruzione del concetto di pari e dispari nella scuola dell’infanzia all’interno del quadro della Mediazione Semiotica e assume gli artefatti come strumenti culturali che, attraverso l’azione didattica, trasformano gesti, parole e rappresentazioni in concetti matematici condivisi. Il percorso si colloca in una prospettiva socioculturale, in dialogo con embodied cognition e multimodalità. L’insegnante svolge il ruolo di mediatore che osserva, sollecita e guida l’evoluzione dei segni. La ricerca si è svolta nel mese di giugno presso la Scuola dell’Infanzia “V. Oldano” dell’Istituto Comprensivo di Alassio e ha visto coinvolti 21 bambini di cinque anni. Sono stati previsti circa venti incontri, documentati tramite videoregistrazioni e annotazioni, consentendo di seguire la traiettoria dei segni lungo le attività. I risultati mostrano la progressiva stabilizzazione dei nuclei concettuali di pari e dispari e la loro trasferibilità, risultando coerenti con l’ipotesi teorica.
 
The thesis investigates the construction of the concept of even and odd numbers in early childhood education within the framework of the Theory of Semiotic Mediation. It regards artifacts as cultural tools that, through instructional action, transform gestures, words, and representations into shared mathematical concepts. The project is situated within a sociocultural perspective, in dialogue with embodied cognition and multimodality. The teacher acts as a mediator who observes, prompts, and guides the evolution of signs. The study was conducted in June at the “V. Oldano” Preschool of the Alassio Comprehensive Institute and involved twenty-one five-year-old children. Approximately twenty sessions were held, documented through video recordings and field notes, which made it possible to trace the trajectory of signs throughout the activities. The results show a progressive stabilization of the conceptual nuclei of even and odd and their transferability, consistent with the theoretical hypothesis.
 
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collections
  • Laurea Magistrale [6509]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/13587
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Information and Contacts