Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La cappella di Sant'Ignazio di Loyola al Gesù di Genova: dall'edificazione alla pala di Rubens

View/Open
tesi33252833.pdf (4.522Mb)
Author
Isola, Miriana <1997>
Date
2025-07-14
Data available
2025-07-17
Abstract
L'elaborato è dedicato alla pala d'altare dipinta da Peter Paul Rubens, "I miracoli di Sant'Ignazio di Loyola" nella chiesa del Gesù di Genova. Creata per la famiglia nobiliare dei Pallavicino, per disposizione testamentaria di Niccolò Pallavicino, la tela arrivò nella Repubblica nel 1620 e venne posta nella cappella di Sant'Ignazio nel transetto sinistro della chiesa. Il presente studio inizialmente analizza la figura di Rubens, il rapporto con l'Italia e in particolare con Genova, per poi approfondire il contesto in cui l'opera è stata collocata, la chiesa del Gesù (SS. Ambrogio e Andrea) e la cappella gentilizia di Niccolò Pallavicino. Negli ultimi due paragrafi si affronta l'iconografia dell'opera, la sua commissione, la descrizione della tela, i restauri ed infine i due bozzetti ad essa relativa, di cui uno è di recente riscoperta.
 
The paper is dedicated to the altarpiece painted by Peter Paul Rubens, "The miracles of Saint Ignatius of Loyola" at the church of Jesus in Genoa. Created for the noble family of Pallavicino, under testamentary predisposition of Niccolò Pallavicino, the canvas arrived in the Republic in 1620 and put in the Saint Ignatius chapel in the left transept of the church. The study initially analyses the figure of Rubens, the relationship with Italy and in particular with Genoa, to then examine the context in which the piece is located, the church of Jesus (SS. Ambrogio and Andrea) and the family chapel of Niccolò Pallavicino. The last two paragraphs examine the iconography of the art piece, its commission, the description of the canvas, the restorations and lastly the two sketches related to it, one of which has been recently rediscovered.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [3070]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/12458
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us