Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • italiano 
    • English
    • italiano
  • Login
Mostra Item 
  •   Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • Mostra Item
  •   Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • Mostra Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Storia e Aspetti Fonologici del Chicano English

Mostra/Apri
tesi33026821.pdf (407.1Kb)
Autore
Bertuzzi, Arianna <2002>
Data
2025-07-08
Disponibile dal
2025-07-10
Abstract
La presente tesi analizza il Chicano English, una varietà dell’inglese nata all’interno della comunità messicano-americana negli Stati Uniti. L’elaborato si propone di indagare l’origine, lo sviluppo storico e le caratteristiche fonologiche di questa varietà, spesso trascurata o stigmatizzata, ma che rappresenta un chiaro esempio di etnoletto: una lingua che riflette e rafforza l’identità culturale di un gruppo. Dopo un’introduzione teorica, viene ripercorsa la storia del Chicano English dalle prime migrazioni messicane fino alle politiche linguistiche statunitensi e alla loro influenza sulle comunità ispanofone. In seguito, l’analisi si concentra sulla varietà parlata a North Town, in Texas, prendendo in esame le principali caratteristiche fonologiche che la distinguono dall’inglese americano standard, come la realizzazione di consonanti, vocali e fenomeni di code-switching. Il lavoro si basa in particolare sul volume Mexican American English di Erik R. Thomas (2019). La ricerca dimostra che il Chicano English non è una forma “imperfetta” di inglese, bensì una varietà strutturata e coerente, espressione della storia linguistica e culturale della comunità chicana.
 
This thesis examines Chicano English, a variety of English that developed within the Mexican-American community in the United States. It aims to explore its origins, historical development, and phonological features. Often overlooked or stigmatized, Chicano English is in fact a clear example of an ethnolect—a variety that reflects and reinforces the cultural identity of a community. After a theoretical introduction, the thesis traces the history of Chicano English from early Mexican migration to the United States through national language policies and their impact on Spanish-speaking communities. The core of the research focuses on the variety spoken in North Town, Texas, analyzing phonological traits that distinguish it from Standard American English, such as consonant and vowel shifts and instances of code-switching. The study draws primarily on Erik R. Thomas’s 2019 work Mexican American English. The findings show that Chicano English is not a “deficient” form of English, but rather a structured and coherent variety, deeply rooted in the linguistic and cultural history of the Chicano community. This thesis seeks to contribute to the recognition of Chicano English as a living language—an emblem of cultural resistance and linguistic diversity in a society shaped by strong forces of homogenization.
 
Tipo
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collezioni
  • Laurea Triennale [3218]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/12201
Metadati
Mostra tutti i dati dell'item

UniRe - Università degli studi di Genova | Supporto tecnico
 

 

UniReArchivi & Collezioni

Area personale

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Supporto tecnico