Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Magistrale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Detective tra i banchi: laboratorio inclusivo di scrittura sul genere giallo.

Thumbnail
View/Open
tesi32838820.pdf (2.029Mb)
Author
Florio, Mara <1991>
Date
2025-06-05
Data available
2025-06-12
Abstract
Le attuali realtà scolastiche si contraddistinguono per una composizione sempre più variegata, in cui si intrecciano differenti bisogni educativi, culturali e sociali. La tesi in oggetto presenta un laboratorio didattico di scrittura creativa sul genere giallo, realizzato in una classe quinta della scuola primaria, caratterizzata da una forte eterogeneità culturale e da differenti bisogni educativi. L'obiettivo del progetto è dimostrare come sia possibile sviluppare un percorso inclusivo che valorizzi le differenze di ciascun alunno, attraverso un approccio interculturale basato su metodologie cooperative e strumenti progettati per incontrare le esigenze di tutti gli alunni. Il progetto, articolato in diverse fasi, ha condotto gli alunni alla creazione collettiva di racconti gialli, raccolti in un ebook. Il lavoro si fonda su un impianto teorico, che integra i principi della pedagogia speciale e dell’educazione interculturale, e pone particolare attenzione all’Universal Design for Learning come cornice metodologica per garantire l’accessibilità e la partecipazione di tutti i bambini.
 
Contemporary school environments are increasingly characterized by a diverse composition, where a wide range of educational, cultural, and social needs intersect. This thesis presents an educational project focused on creative writing in the detective genre, carried out in a fifth-grade primary school class marked by strong cultural diversity and varying educational needs. The aim of the project is to demonstrate how an inclusive learning path can be developed that values each student’s individual differences, through an intercultural approach grounded in cooperative methodologies and tools designed to meet the needs of all learners. Structured in several phases, the project led students to collaboratively create detective stories, later compiled into an ebook. The work is supported by a theoretical framework that integrates the principles of special pedagogy and intercultural education, with particular attention to Universal Design for Learning as a methodological foundation to ensure accessibility and active participation for all children.
 
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Collections
  • Laurea Magistrale [5716]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/12064
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us