Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Interventi assistiti con animali durante l'età evolutiva.

View/Open
tesi32811821.pdf (417.0Kb)
Author
Bottazzi, Ilenia <2002>
Date
2025-06-06
Data available
2025-06-12
Abstract
La tesi esplora gli Interventi Assistiti con Animali (IAA) nell’età evolutiva, focalizzandosi sul loro impatto nei disturbi del neurosviluppo, in particolare nello spettro autistico. Attraverso una disamina storica e teorica, si analizzano le modalità operative, le figure professionali coinvolte e le diverse tipologie di animali impiegati. Viene evidenziato come l’interazione con l’animale favorisca lo sviluppo socio-emotivo e cognitivo del bambino, migliorando la qualità della vita e il benessere psicologico. Un’attenzione particolare è rivolta agli interventi con cani ed equini, con riscontri positivi documentati in ambito clinico. La ricerca sottolinea la necessità di interventi strutturati, basati su linee guida nazionali, e promuove ulteriori studi scientifici per validarne l’efficacia.
 
The thesis explores Animal-Assisted Interventions (AAI) in childhood, focusing on their impact on neurodevelopmental disorders, particularly within the autism spectrum. Through a historical and theoretical examination, the operational methods, involved professional figures, and various types of animals used are analyzed. The thesis highlights how interaction with animals fosters the socio-emotional and cognitive development of the child, improving quality of life and psychological well-being. Special attention is given to interventions with dogs and horses, with documented positive outcomes in clinical settings. The research emphasizes the need for structured interventions, based on national guidelines, and advocates for further scientific studies to validate their effectiveness.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [2923]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/12048
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us